Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

<b>Bingolottos kris slår hårt mot klubbarna </b>

Annons

- Vi ligger 10-15 procent under de normala försäljningssiffrorna. Konkurrensen i tv, främst av Melodifestivalen och Robinson, är en av många bidragande orsaker till minskade siffror, konstaterar Peo Karlström.

Under hela våren har tv-programmet BingoLotto under Lasse Kronérs ledning tappat tittare.

Kritiken mot programmet har vuxit allt mer, och i februari beslutade sig ledningen för BingoLotto i Göteborg för att göra något åt saken.

Bland annat så blev de riktigt stora vinsterna färre i programmet, och de små vinsterna fler.

Trots det så fortsätter BingoLotto att sjunka i popularitet.

- För föreningslivet i Dalarna är det här ett bakslag. Många av våra föreningar har bingolottoförsäljning som sin största inkomstkälla. Klart att det märks för vissa föreningar, fortsätter Peo.

Om försäljningen fortsätter att minska kan framtiden te sig riktigt mörk för Dalarnas idrottsföreningar.

- Vi har en viktig uppgift i att stötta och uppmuntra till att fortsätta sälja lotter och att se en möjlighet. Vi är övertygade om att dalfolket inte har tröttnat på BingoLotto, menar Peo.

Det finns många idrottsföreningar som säljer bra. Speciellt de i glesbygden.

- Det är mest föreningar inne i städerna som fått problem. Klubbarna ute på landsbygden säljer fortfarande mycket lotter, säger han.

Omsättningen i Dalarna är alltjämnt hög. Omkring 55 000-

65 000 lotter säljs varje vecka, och vid månadsfinaler kan siffrorna bli betydligt högre. Detta genererar en vinst på omkring en miljon kronor. I veckan.

- Men det är svårt att jämföra siffrorna över tid eftersom lotterna också blev tio kronor dyrare för ett och ett halvt år sedan. En sak kan vi dock konstatera att det fortfarande ger föreningslivet ett stort tillskott i kassan, fortsätter Peo.

Just prishöjningen var något som inte föll folket i smaken. Många i den tilltänkta målgruppen för BingoLotto, personer över 55 år, ansåg inte att lotten var värd sitt pris.

- Istället för att köpa två bingolotter köper man nu en, säger Peo.

För BingoLotto gäller det att åter få produkten attraktiv.

Inte minst viktigt för alla föreningar som i dag bygger sin ekonomi på BingoLotto.

PÄR KOREN

Mer läsning

Annons