Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Auklandeffekt i Vasaloppet

Annons

I år deltog 1 416 norrmän i vasaloppsveckan. Hittills har 1 647 norrmän anmält sig för att köra någon av tävlingarna i nästa års vasaloppsvecka. Auklandeffekten är alltså påtaglig.

- Efter Anders Auklands seger förstod jag att vasaloppstemperaturen skulle stiga i Norge. Jag tror att dagens siffra kan komma att stiga uppemot 3 000 innan vasaloppsveckan startar, säger Vasaloppets generalsekreterare Rolf Hammar.

God draghjälp för att öka intresset för Vasaloppet i Norge fick man när NRK i år för första gången sände tävlingen från start till mål.

- 650 000 tittare såg sändningen i Norge, säger Hammar.

Totalt har närmare 33 000 åkare från 24 nationer anmält sig till något av de sju loppen som ingår i veckan.

- Vi är på god väg mot 50 000 anmälda, säger Hammar.

Bakom dessa stora siffror döljer sig ett digert jobb från arrangörshåll.

- Många tror att Vasaloppet är ett självspelande piano, att anmälningarna strömmar in utan någon som helst marknadsföring. Men Vasaloppet säljer sig inte självt. Vi måste nå 20 000 nya åkare varje år, säger Hammar.

En del i jobbet att nå nya åkare är Vasaloppstouren där man åker land och rike runt och har träffar i sportaffärer.

Totalt ska 24 platser besökas under hösten.

- Det är viktigt att vi är ute och syns och hörs. Vi har kört den här touren i ett par år och den är väldigt uppskattad av våra kunder, menar Rolf Hammar.

Nu är det inte bara i Sverige som vasaloppstouren drar fram. Ett besök i Helsingfors är inplanerat och i mitten av november är det sportbutik i Oslo som får besök från Mora.

GUNNAR BÄCKE

Mer läsning

Annons