Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Spelutvecklarensom fick app-napp

– Det har varit bananskal efter bananskal, säger Johan Karlsson.
Tillsammans med en kollega hobbyjobbar han med att utveckla ett ordspel.
De satte sig vid ett tomt bord och råkade få kontakt med två från Microsoft som hade så stor app-aptit att de glömde halva lunchen. Nu finns deras spel i ett moln.

Annons

Johan Karlsson pratar om bananskal och menar att han och kollegan Daniel Hindrikes haft tur, men i botten finns förstås en rejäl dos skicklighet.

Till vardags jobbar de som IT-konsulter på Sogeti, ett företag i Teknikdalen i Borlänge. De upptäckte ett gemensamt spelintresse och började laborera med spelet Wordroom på fritiden. Från början var var det bara ett projekt för att lära sig att göra appar. Nu har det växt och i augusti startade de företaget IO2Gamelabs.

DT träffar Johan Karlsson hemma i villan i Mockfjärd. Just nu är han nämligen pappaledig med lilla Lisa, 1,5 år. Under intervjun lånar hon pappas smartphone och drar vant med pekfingret över ikonerna på skärmen.

– Hon är min bästa betatestare, säger Johan Karlsson, som får förklara detta och många andra ord för den app-okunniga intervjuaren – övriga som behöver ordlista kan kika i faktarutan.

Spelet Wordroom handlar just om glosor, på en spelplan med bokstäver gäller det att hitta ord. Man kan spela mot sig själv, eller utmana andra.

– Vi visade spelet för folk i vår omgivning. När de gillade spelet bestämde vi oss för att göra något riktigt av det, berättar Johan Karlsson.

Tillsammans med Daniel Hindrikes åkte han i våras ner på en utvecklarträff för Windows 8. Det var 60-70 personer där och spelutvecklarna från Dalarna satte sig vid ett tomt bord när det var dags för lunch. De två som hamnade bredvid var nyfikna på Wordroom och spelade bort halva måltiden när de testade appen. Det visade sig att de jobbade för Microsoft för att hjälpa spelutvecklare, och de ville ha med Wordroom vid lanseringen av Windows 8 som släpptes i förra veckan. Nu finns spelet bland uppåt 5000 appar, i ett digitalt centrallager på global nivå.

– Och det är ju lite kul, säger Johan Karlsson. Han och Daniel jobbade hårt för att bli klara med spelet till lanseringen, och trodde Microsoft skulle nöja sig med det. Men då kom nästa beställning – Gamefication of education är hett just nu – det innebär att man använder dataspel i undervisningen.

Eftersom spelet går ut på att hitta ord kan det användas för att träna glosor, lära sig grundämnen i kemi och mycket annat. Just nu bygger de på en variant där lärare kan anpassa och styra ordlistor för sina elever.

– Allting ligger i molnet, och nu ska elever få betatesta skolvarianten, säger Johan Karlsson.

Han är väldigt glad över stödet från Microsoft. Snart släpps spelet för Window phone, och versioner för andra tekniska system som Android-telefoner, iPhone och iPad är på gång.

– Microsoft har betalat driften under tre år, och reklam, så de måste tro på oss, säger Johan Karlsson.