Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Spännvidd i japansk grafik

Från klassiskt träsnitt till manga.
Utställningsserien Vägskäl i Leksand fyller 15 år och firar med att ta ett helhetsgrepp på japansk grafik.

Annons

Det är mycket Japan nu. Under hela sommaren har Leksands kulturhus visat den genreblandade utställningen Kimono fusion. I Rättviks konsthall pågick fram tills nyligen utställningen med Minako Masuis monotyper och Horisho Koyamas skulpturer. I Orsa planerar man att visa japanskt finsnickeri. Och i veckan öppnade Vägskäl med japansk grafik i Leksand.

– Så här i efterhand kan man se att det blivit en folkbildarsatsning på japansk kultur. Det är välkommet, säger Jordi Arkö på Länskonst Dalarna som har bidragit med vissa kontakter. Minako som även ställer ut i Leksand fick Arkös stipendium för två år sedan. Arkö har även bidragit med ett antal privata grafiska blad till utställningen i Leksands kulturhus.

I två år har han planerat utställningen med Jovica Marceta på Leksands kulturhus som lagt ned åtskilliga timmar på att få fram material. Förutom att leta i arkiv och låna in verk av privatpersoner har Marceta fått låna verk av åtta samtida konstnärer knutna till ett galleri i Tokyo.

Resultatet är imponerande och visar spännvidden i den japanska grafiken. Gemensamt för verken i utställningen är den tydliga linjen och enkelheten i kompositionen.

Utställningen kan visa 85 verk av 22 konstnärer. De tidigaste från 1700-talet, typiska träsnitt med motiv av berg och stora skummande havsvågor. Här finns också de traditionella trycken där berättandet, likt dagens serier, är i fokus. I utställningen visas också exempel på konst från 1900-talet när de japanska konstnärerna började titta västerut. Det personliga uttrycket blev viktigare än att följa mästaren. Den nya fria stilen förde med sig utveckling av nya tekniker och att man började experimentera med andra material än papper och trä.

De nio samtida konstnärerna (åtta från Tokyo och Minako som bor i Malmö), visar hur lätt grafiken låter sig lånas till olika uttryck. Från Chihiro Fukushimas isbjörn tryck på plexiglas över Junko Naganos detaljerade etsningar och Koichiro Tokumochis skissliknande träsnitt till Toshiyuki Kawadas Manga-ansikten i gicléetryck.