Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

SOS-alarm ska undersöka saken

Från SOS-alarm är de fundersamma på hur detta har gått till och de kommer att undersöka om det gjorts något fel
– Utifrån de uppgifter jag fått så ser jag all anledning att vi öppnar ett avvikelseärende och sätter oss och lyssnar på banden från den aktuella händelsen, säger Fredrik Barkengård, SOS-alarm.

Annons

Barkengård beklagar att Anneli Persson upplevt att hon inte fått den hjälp hon rimligen borde ha fått.

– Operatören gör en medicinsk bedömning utifrån de uppgifter som de får att den som ringer, i det här fallet var det uppenbart att det handlade om fylleri och då är det polisens sak att ta hand om det hela, säger Barkengård.

Efter att SOS-alarm lyssnat på banden konstaterar de att det kommit in två samtal och att operatören gjort bedömningen att det handlar om fylleri och kopplat över samtalen till polisen.

– Vi anser att vår operatör har haft ett korrekt bemötande i bägge samtalen och handlagt detta på ett korrekt sätt, säger Fredrik Barkengård.

Han kan inte uttala sig om hur polisen hanterat detta efteråt och heller inte uttala sig om vad som sagts i kontakten med polisen.