Annons
Vidare till dt.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Sockerbagaren skänkte Å/F Runn till Smedjebackens ångbåtsentusiaster

Ett nytt kapitel skrivs i den över 100 år gamla historien om ångbåten Å/F Runn. Agneta och Östen Brolin, Stockholm, har skänkt sin ägandes del till Barkens Ångbåtar.
– Båten är min sämsta affär i livet, men min roligaste, säger sockerbagaren Östen Brolin.

Föreningen Barkens Ångbåtar, med ordförande Tommy Brandt, Stiftelsen Barkens Ångbåtar, med ordförande Håkan Berggren och Smedjebackens kommun med kommunalråd Fredrik Rönning, plus ett tiotal ångbåtsentusiaster stod på ångbåtsbryggan i Smedjebacken för att tacka för en mycket generös gåva.

In stävade ångbåten "Pikku Matti", med skeppare Mauno Määttälä som fört huvudpersonerna Agneta och Östen Brolin från övernattning i Vanbo herrgård till Smedjebackens hamn för överraskningen - lunchtur med Å/F Runn.

På ångbåtsbryggan överlämnade Fredrik Rönning en tavla och Tommy Brandt en mässingsplatta att sätta ombord på Å/F Runn för att för alltid berätta att paret Brolin ligger bakom att ångbåten återbördats till Dalarna - till Smedjebacken.

– Det hade inte blivit någon Å/F Runn på Barken om jag inte bakat en jäkla massa kanelbullar, sade Östen Brolin.

Historien bakom Å/F Runns pånyttfödelse är enastående. Huvudpersonerna är först och främst Agneta och Östen Brolin, ägare av bageri och konditori Vetekatten på Kungsgatan 55 i Stockholm åren 1979 till 2012.

– Östen kom hem en kväll 1980 och var märkligt tystlåten. Han hade köpt en båt. Inget märkvärdigt i det tyckte jag för vi har ägt båtar förr, säger Agneta Brolin.

– Sedan kröp det fram att han köpt en 19 meter lång ångbåt. Och sedan kom chocken när han berättade att vi kunde inte åka och titta på båten, för den låg på 18 meters djup ute på Kummelnäsvarvet på Värmdö...

Östen Brolin engagerade en auktoriserad bärgare som lyfte båten till ytan igen. Orsaken till förlisningen var hål under ångmaskinen på grund av fel reparationsplåt och en länspump som strejkat en helg i varvet.

Han vägrade ännu i torsdags att nämna köpesumma och vilka pengar han lade dit fram till 2001 på bärgning och att få skrovet i bättre än nyskick.

2001 kom fyra herrar från Smedjebacken, Jarl Hedbom, Sven Olof Könberg, Jan-Åke Ekholm och Ronnie Johansson, till Stockholm och blev imponerade av skrovet. 2002 var Vänföreningen Å/F Runn i Smedjebacken redo att slutförhandla med Östen Brolin om att båten skulle tillbaks till Dalarna. Parterna beslöt att dela 50/50 på kostnaderna för fortsatta rusten.

Skrovet transporterades till Smedjebacken. Under främst Ronnie Johanssons ledning skapades ny överdel under oräkneliga frivilliga timmar under sju långa år. 2009 var projektet klart.

Ångbåten är sedan dess fullbokad i turtrafik med även mat ombord på Barkensjöarna och delar av Strömsholms kanal.

– Förr när den gick i Runns ångbåtstrafik i Vika tidigt 1900-tal var båten godkänd för 97 personer. Idag är Å/F Runn godkänd för 31 personer plus fyra mans besättning, säger Mauno Määttälä en av de mer belästa på ångbåtshistoria.

Östen Brolin underströk att han är helnöjd över att ångbåten hamnat i Smedjebacken, en bygd som han under många resor senaste 15 åren lärt att älska.

– Detta känns helt rätt. Det är i Smedjebacken båten ska vara. Utan dessa ångbåtsentusiaster hade vi aldrig klarat återskapandet av Å/F Runn, sammanfattade Östen Brolin.

Å/F Runn

+ Förste ägaren till Runn var Runns Ångbåtstrafik AB i Vika åren 1908-1932. Bolaget ägde även Vika Ångsåg.

+ Näste ägare från 1932 blev Svedgårds-Anders Andersson i Falun med söner. Bolaget Runns Nya Ångbåtstrafik anordnade lustturer, månskensture och abonnerade turer för t ex kyrkfolk, nykterhetssamfund och idrottsföreningar. Under många år transporterades festfolk till kajen vid Folkparken i Falun.

+ 1965 togs Runn ur persontrafik och blev privatägd. Ägare ingenjör Gunnar Holme från Djursholm genomförde ombyggnader till lustbåt. Runn gick i Stockhols skärgård till nästa ägarbyte 1979.

+ Peter Suwe från Djursholm ägde båten en kortare tid. Runns skrov var i dåligt skick. Runn gick så till botten på 18 meters djup vid Kummelsnäs varv 1980 - och där kom sockerbagaren Östen Brolin in i bilden...

(Källa: Jarl Hedboms historik om Å/F Runn)