Annons
Vidare till dt.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Sociala medier–experten Deeped är Sveriges mäktigaste PR-konsult

Deeped Niclas Strandh från Borlänge har utsetts till Sveriges mäktigaste PR-konsult.
– Det känns jätteroligt, jag är väldigt glad för det priset, säger han.

Det är PR-företaget Cision som delar ut priset Cision PR Influencer Award, för femte året i rad. Deeped Niclas Strandh har varit i topp varje år.

– Tvåan Martin Borgs är ju också från Dalarna, vilket visar att man inte behöver bo i Stockholm för att kunna skapa bra genomslag i digitala medier, säger han.

Deeped Niclas Strandh tycker i och för sig att man kan diskutera vad som är mäktigt och vad som är makt, i sammanhanget. Men priset är ändå ett bevis på att han är ganska bra på det han gör, tycker han.

Så vad är det du gör egentligen?

– Jag har hållit på med digital PR och sociala medier sedan 2008, först på byrån Heimer & Company och sedan på United Power. Jag jobbar med PR utifrån ett sociala medier–perspektiv i ett koncept som kallas social by default tillsammans med Sarah Larsson Bernhardt. Vi har en bred syn på PR i det digitala, och på vad som bör bli effektivt och bra för företag.

Vad är hemligheten bakom framgången?

– Vem som helst kan lära sig hur olika kanaler fungerar. det är nyfikenheten som är hemligheten i så fall, att förstå hur folk tar emot och delar saker.

Vilka sociala medier har störst betydelse i dag?

– Storleksmässigt är Facebook mest betydelsefullt, med en miljard användare i världen varje dag. Men Snapchat har en stark utveckling som framför allt sker bland unga användare. Eftersom jag jobbar med alla kanaler är det något jag också provar på.

Och hur blir det i framtiden?

– Svårt att säga, men Facebook är så otroligt stort och ökar kontinuerligt, så att det bara skulle försvinna tror jag inte. Det kommer nog snarare förändras och bli en viktig del i det nya internet och i folks vardagliga användande. Det du vill göra ska du kunna göra i Facebook eller via Facebook. E-shoppar och kundtjänster byggs in i systemet.