Annons
Vidare till dt.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Snart slut på tågdunket

Det kommer att bli helsvetsade spår på en del av sträckan mellan Ludvika och Fagersta.
– Äntligen. Nu blir det slut på skendunket mellan Ludvika och Hagge.

Det säger en mycket nöjd Arne Berggren (S), ordförande i kollektivtrafikkommittén i Ludvika.

– Det känns bra. Så länge som vi har kämpat för förbättringar på den här banan. Det började redan på 80-talet då Bengt Stelin och 'Kobban' (Gunnar Andersson) tog tag i frågan.

Arne Berggren vill rätta och komplettera de uppgifter som lämnades av Sven Eriksson, projektingenjör vid Trafikverket, i en NLT-artikel den 4 april. Där uppgav Eriksson att järnvägen mellan Ludvika och Fagersta kommer att rustas för 50 miljoner i sommar.

– Men det stämmer inte att det fortfarande bara blir skarvspår. Man kommer att lägga helsvetsade spår på två banavsnitt. Dels på en drygt sex kilometer lång sträcka från Högbergsgatan i Ludvika till försignalen i Hagge, dels på en sträcka om cirka 1,5 kilometer från länsgränsen och in till Fagersta, uppger Arne Berggren.

På dessa sträckor försvinner alltså dunk-dunk-ljudet som uppstår vid skarvarna på skarvspår.

– Det blir förstås bekvämare för resenärerna men att skendunket försvinner kommer också att medföra att störningarna minskar för dem som bor vid bland annat Stensveden i Ludvika och i Harnäs, framhåller Berggren.

Även på övriga avsnitt av den 47 kilometer långa banan mellan Ludvika och Fagersta blir det förbättringar genom att man förlänger från 20 meter mellan varje rälsskarv till 40 meter, upplyser han.

Arne Berggren berättar att det var för cirka fyra veckor sedan som det blev klart att bandelen rustas i sommar.

– Det är Leif Nilsson (kommunalråd i Smedjebacken) som fört förhandlingarna med Ingemar Frej (chef vid Trafikverket, region mitt). Så det här ska Leif Nilsson ha 'credit' för.

Berggren tror att sommarens arbeten bara är början på en process där Trafikverket successivt kommer att lägga in helsvetsade spår efter hela bandelen och han spekulerar i att nästa etapp kan bli från Hagge till Smedjebacken och därefter ned till Söderbärke.