Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

150 år sedan första invigningen

/
  • Ur tidningen Dalpilen.  Foto: Ur tidningen Dalpilen 
  • Ur tidningen Dalpilen 1897.  Foto: Ur tidningen Dalpilen 1897 
  • Ur tidningen Dalpilen 1896.  Foto: Ur tidningen Dalpilen 1896  
  • Smedjebackens ursprungliga lokstall med loken
  •  Foto: Maria Hansson
  • (alternativ till bild 4)  Foto: Maria Hansson
  • Loket
  • Billigt att resa. Det var det på svunna Wessman Barkens Jernväg. En tur från Munkbo i Morgårdshammar fram till slutstationen på hamnområdet kostade nätta 16 öre.  Foto: UR OLLE RIDELIUS SAMLINGAR 
  • Personal av olika kategorier samlad framför Marnäs station. Byggnaden är numer mest känd som Sjösta eller

Annons

- Den järnvägen var en av de första i landet, påminner eldsjälen och järnvägshistorikern Olle Ridelius i Smedjebacken. Han är den självklara generalen för det stundande jubileumsfirandet.

Han är upphovsmannen till den lilla smalspårsbana som rekonstruerats på hamnområdet. Därmed går det att, i modern tid, vid olika tillfällen åka korta turer på den trafikhistoriskt intressanta platsen med det lilla industriloket från valsverket som dragkraft.

- På lördag har vi eldat på vårt smalspåriga ånglok och tuffar på banan som tyvärr är tillfälligt förkortad på grund av grävningsarbeten för godsmagasinet som ska flyttas till hamnen.

Inga av de lok och vagnar som trafikerade bygdens första järnväg sparades för museala ändamål när banan lades ned och revs för över 100 år sedan.

- Bara ett hjul med axel finns kvar och i lokstallets tak sitter det några gamla vagnskoppel. Det är allt som är bevarat av den rullande materielen, konstaterar Ridelius.

Konkretare minnen är "lokstallet", som på den tiden var banans verkstad på hamnen, och Marnäs station, nu mer bekant som Sjöstahuset vid Väsmanstranden i Ludvika.

Det lilla stationshuset från Nedre Sandsta är sommarhem på Gyltbacken i Morgårdshammar och ett litet hus från WBJ-tiden finns även på Bylandet i Smedjebacken. Utanför lokstallet ståtar en av de kurer som skyddade banans grindvakter.

Till det kommer diverse lättare rekvisita som intressanta foton, biljetter, fraktsedlar med mera.

Wessman Barkens Järnvägsaktiebolag bildades 1855 och i den första styrelsen fanns kända Smedjebacksnamn som bland andra brukspatron Åhman och doktor Hero som senare blev disponent för Smedjebackens valsverk.

Banbygget startade året därpå och den 17 augusti 1860 invigdes järnvägen under högtidliga former.

Kungen kom med ångslup till Smedjebacken. I första tåget fanns en specialbyggd, för den tiden lyxig, "kungavagn" där majestätet fick ta plats. Många av dåtidens Smedjebacksbor och även tillresta fanns på åskådarplats.

Banan, som även kallades "Smedjebackens järnväg", blev en förbindelselänk mellan sjötrafiken på Strömsholms kanal och Väsmans sjösystem. Järnvägens formella uppgift var "att fortskaffa personer och forsla effekter" i respektive riktningar.

I Smedjebacken fanns en "jernvägsexpedition" i ett nu rivet hus vid Kyrkogatan. Stationer fanns i Munkbo, Övre och Nedre Sandsta, Norsbro och Ludvika hållplats (vid nuvarande Sockenstugeparken) och Marnäs station vid Väsmanstranden.

Av- och påstigning kunde även ske vid bland annat Ljusåsen, Källänget och Hillängen.

När Västeråsbanan (SWB) öppnades vid förra sekelskiftet var det början till slutet för den lilla banan. Det sista ordinarie tåget rullade den 6 augusti 1903.

Fakta: Wessman Barkens Jernväg

Längd: 18,2 kilometer.

Spårvidd: 1188 millimeter.

Plankorsningar med landsväg: Vid Hillängen, Norsbro, Lernbo, Munkbo, Morgårdshammar och Smedjebacken.

Broar över vatten: Vid Norsbro, Munkbo och Sandsta.

Lok: "Wessman", "Barken", "Ludvika" och "Smedjebacken".

Huvudsakliga frakter: Malm, järn, spannmål och virke.

Mer läsning

Annons