Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Smedjebacken klassens ljus i SKL-rapport

Att komma in på ett gymnasieprogram är visserligen ett viktigt kliv bara det. Men sedan gäller det också att ta sig igenom hela utbildningen, utan avbrott.
Och i det speciella sammanhanget är faktiskt gymnasieelever hemmahörande i Smedjebacken bäst i länet för närvarande.

Annons

Faktum är att kommunens elever just nu ligger på 29:e plats bland landets 290 kommuner när det gäller "andel elever som fullföljt gymnasieutbildning inom tre år.".

För att fortsätta på den positiva spiralen kan det dessutom tilläggas att det var ett rejält kliv på rankingen. Ifjol var nämligen placeringen 76.

Allt detta enligt SKL (Sveriges kommuner och landsting) som i dagarna har presenterat den femte rapporten i ordningen av "Öppna jämförelser" för gymnasieskolan.

Under året har SKL också riktat fokus speciellt på hur väl skolan lyckas få eleverna att fullfölja utbildningen. I våras publicerades också en studie där framgångsfaktorerna för skolor med hög "fullföljandegrad" pekades ut - personalens förhållningssätt och bemötande.

Exakt vad som i det här sammanhanget skiljer gymnasieelever från exempelvis Smedjebacken och Ludvika är svårare att urskilja.

Klart står i alla fall eleverna från Ludvika rankas som 154, vilket till och med är en försämring från 2011, då placeringen var 136.

Tidningen har inte lyckats få fram kommentarer från VBU-ledningen i Ludvika. Därför fick i stället Maria Ronsten, en av barn- och utbildningsförvaltningens chefer i Smedjebacken, kommentera den medvind som Smedjebacken har i det här sammanhanget.

– Jag har faktiskt inte läst rapporten, men det låter ju väldigt positivt för vår del.

Hon tillägger att så här långt har skolans fokus i Smedjebacken varit inriktat mot att niorna ska uppnå gymnasiebehörighet och att de ska komma in på de program som de vill in på.

– Men det är förstås minst lika viktigt att få eleverna så studiemotiverade att de fullföljer sina gymnasieprogram.