Annons
Vidare till dt.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Slipp ostkroksrygg och musarm

Hösten är här och de flesta sitter åter böjda framför datorskärmen.
Genom styrketräning och stretching kan du undvika de vanligaste kontorsfällorna.
Personliga tränaren Nina Ericsson tipsar om fem enkla övningar.

Om du är en av många som känner att kontorsarbetet sliter på kroppen så finns det lösningar som varken kräver särskilt mycket tid eller pengar.

Nina Ericsson som är personlig tränare på Må Bättre i Falun visar med hjälp av Gabriella Andersson hur du kan undvika kontorskrämporna med de enkla redskapen gummiband, pilatesboll och en helt vanlig dörrkarm.

– Om man bara vill satsa på ett redskap för att träna upp överkroppen så rekommenderar jag gummibandet, säger hon.

Omkring 70 procent av alla yrkesarbetande i Sverige använder dator, varav cirka 20 procent använder datorn under större delen av arbetsdagen. Kontorsarbete kräver visserligen sällan tunga lyft eller lång förflyttning, men medför ändå stora påfrestningar för kroppen.

Onaturliga positioner och många små upprepade rörelser kan leda till att muskler, ledband, senor och nerver blir överbelastade. Ryggen, axlarna och handlederna är de områden som ofta drabbas värst. Som tur är går det att förbygga både stelhet och smärta genom att träna rätt muskelgrupper.

Enligt Nina Ericsson är ett vanligt problem att personer med kontorsarbete sitter framåtlutade över skrivbordet stora delar av dagen. Då är det viktigt att stärka musklerna så att de orkar bära upp överkroppen.

–  Genom att träna upp ryggen får man ofta en mer upprätt hållning per automatik. På underkroppen är rumpan särskilt viktig att träna, säger hon.

Förutom styrketräning rekommenderar Nina Ericsson att stretcha bröst, armar och handleder ordentligt.

– Att sträcka ut överkroppen är enkelt, men väldigt effektivt. Det gör att man slappnar av i delar av kroppen som blir spända efter en arbetsdag, säger Nina Ericsson.

Det är inte ovanligt att de som tränar med henne vill ha hjälp med att motverka besvären från sitt stillasittande arbete.

– Mitt bästa tips är att stärka ryggen och stretcha bröstet säger hon.