Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Elever gjorde teater om nordisk mytologi

/
  • Till föreställningen
  • Eleverna i åk 3-4 vid Annaskolan i Garpenberg har satt upp ett eget teaterstycken om vår nordiska mytologi.
  • Förutom att eleverna genom teaterns form lär sig vår nordiska historia tränar man också upp sin egen förmåga till socialt samspel.
  • Teater är ett stående inslag i skolarbetet vid Annaskolan.

Skolarbete, asagudar och teater.
Det visade sig vara en lyckad kombination vid Annaskolan i Garpenberg.

Annons

Eleverna vid Annaskolan i Garpenberg har lärt sig om den nordiska mytologin och asagudarna på ett något ovanligt sätt. Man satte upp ett eget teaterstycke med titeln "Balders död".

Under vårterminen hade klass 3-4 en period där man studerade nordisk mytologi. Som fortsättning på den perioden satt eleverna upp en teaterföreställning vilken ökade eleverna inblick i berättelserna. På det viset blev alla gudar och karaktärer bekanta för eleverna och likaså myten om Balders död.

– Drama är något som vi på Annaskolan arbetar med från första klass och i klass 4 visar man upp en teater för hela skolan. Eleverna har arbetat med repliker, scenframförande, tal, sång, musik, kläder och kulisser med mera, men framförallt är det hela en bra övning i socialt samspel, säger klassläraren Merja Nogueria.

Nöjd var också rektor Linus Eriksson.

– Jag är otroligt stolt över det eleverna presterar. Det är fantastiskt att se hur barnen hjälper varandra och där varje individ är viktig för att helheten ska fungera, säger han.

Eleverna själva uppskattade det teatraliska inslaget i skolarbetet.

– Det var roligt att öva, men ibland så var det kanske lite för stimmigt. Det tog tid innan jag lärde mig alla replikerna och innan premiären var jag jättespänd. Så här efteråt är det dock lite tråkigt att det är över och jag skulle gärna vilja göra något liknande igen, säger en av eleverna i en skriftlig sammanställning man gjort..

Mer läsning

Annons