Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Assar seglade i "dödsfarten"

/
  • Assar Larsson fyller 99 år. Så här pigg såg han ut vid sin 95-årsdag för fyra år sedan.

Den 20 december fyller Assar Larsson 99 år.
Sedan ett par år tillbaka bor den gamle sjömannen på Åkershems servicehus i Borlänge.
Vem kan tro att den spänstige 99 åringen för bara fyra år sedan stod på en stege och rensade stuprören på villan i Kvarnsveden. Men så är ju Assar inte vem som helst. Vid 92 års ålder skrev han med vacker handstil för hand ner sina sjömansminnen på 21 A4 ark. Dokumentet är unikt så till vida att Assar har upplevt saker som få, nu levande, kan föreställa sig.

Annons

Assar gick till sjöss redan 1929 och fanns kvar på haven fram till 1945, de sista åren i svenska marinen.

Häromdagen ringde jag upp Assar och vi talade lite om hans sjöäventyr. Om tiden i Söderhavet tillexempel med Transatlantics Tisnaren som flera år gick mellan öarna i Sydpacificen.

Till en del av öarna kom det bara ett fartyg om året. Men då blev det fest för öborna som sjöng och dansade för båtens besättning.

I vårt telefonsamtal kom vi också in på charterfarten mellan New York och Brasilien med gamla Hjelmaren.  

– Vi gick 100 svenska mil upp för floden, rätt in i regnskogen, sa Assar. Djungeln var tät och i maskinrummet var det hett som en bakugn, säkert 50-60 grader. Vi hade lots och han körde både natt som dag. Fartyget lastade på olika platser inne i djungeln. Sen gick vi upp till New York och därefter tillbaka till Brasilien.

I staden Para fick kocken tarmvred. Assar, med erfarenhet från Österlens små skutor, mönstrades upp till kock nästa resa.

– Vi stekte och kokte för glatta livet, mindes Assar. På kvällarna vispade vi äggtoddy.

Med skånska Lenita från Lerberget gick Assar på tomatfart mellan Las Palmas och Liverpool ett år.

– En härlig tid, sa Assar. På den tiden fanns inga turister i Las Palmas. Korna gick på gatorna och mjölken såldes direkt genom fönstren. På resorna åt vi tomater både på längden och på tvären.  

I Ahlmarks Visten var Assar maskinist och gick i den så kallade dödsfarten.

Traden kallades så på grund av sin farlighet. När tyskarna upprättade den så kallade Skagerackspärren mellan Kristiansand och Nordjylland, genom om att lägga ut 13 000 minor, hamnade många fartyg utanför spärren.

En del blev kvar innanför och gick med malm från Luleå till Tyskland enligt ett särskilt avtal.

På returresorna tog man hem kol och koks till svenskar de rekordkalla vintrarna på 1940-talet.

I Östersjön lurade ryska ubåtar och på tyska Nordsjökusten väntade engelska jaktflyget. Chansen för en sjöman att överleva var minimal.

Ett malmfartyg som träffades sjönk ofta inom en minut efter torpederingen. Särskilt riskabelt var det för maskinfolket som inte hade en chans, instängda i ett inferno av förvridna maskindelar och utströmmande het ånga.

Assar överlevde mirakulöst både bomber och torpeder medan 400 sjömän på andra fartyg fick sätta livet till. 

På servicehemmet Åkershem i Borlänge är livet lugnt för Assar. Långt från krigsårens mardrömmar och fasor kan Assar fira sin 99 årsdag. 

Inför födelsedagen vill jag passa på att tacka honom och postumt hans sjökamrater för att de seglade för Sverige, stundtals under enorma umbäranden och strapatser.

Ove Aronsson

Mer läsning

Annons