Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Skräckexemplen som belastar miljökontoret

Problem med ovårdade tomter är tidskrävande och kommunen hinner bara handlägga några fall.
– De ärenden vi ser i miljö- och byggnadsnämnden och här på förvaltningen är toppen av ett isberg.

Annons

– I framtiden kommer vi snabbare att utkräva vite för att få snabbare resultat, säger tillförordnade chefen för Samhällsutbyggnadsförvaltningen Kjell Wikström.

I ett av fallen miljö- och byggnadsnämnden behandlade under sensommaren fanns ett 50-tal bilar uppställda på en gård i kommunen. I detta falla har kommunen krävt ett vite på 50 000 kronor, men det har hittills tagit mycket lång tid innan ett ärende går till ett vitesföreläggande.

Nämnden hade ytterligare fem ärenden om ovårdade tomter att behandla.

– Ofta pågår ett ärende flera år. Merparten handlar om bilar där det kan förekomma dieselspill och då kan dagsböter för miljöbrott utdömas.

Kjell Wikström berättar att det ofta varit stökigt på tomen under lång tid innan det blir ett ärende på Samhällsbyggnadsförvaltningen. Ärendet vandrar mellan olika myndigheter, från kommunen till länsstyrelsen till Mark- och miljödomstolen och i vissa fall till Mark- och miljööverdomstolen.

– Ärenden överklagas och vår uppgift är att dokumentera vad som finns på tomten och föra diskussioner med fastighetsägaren. Det handlar om kollosalt tungjobbade ärenden och med en minimal bemanning får vi prioritera de fall vi ska jobba med, säger Kjell Wikström.

– Vår huvudsakliga uppgift är att arbeta med bygglov- och strandskyddsärenden, miljöärenden, men i dessa fall är processen lång och det är svårt att koma fram till något resultat.

– För människor som samlar är det inte frågan om skrot. Ofta ser personerna som samlar inte själva hur det ser ut för andra. Samlare inser inte att det handlar om skrot. Det är saker de ska använda, bilar som ska repareras och reservdelsbilar som behövs för renoveringen. Samtidigt klagar grannar över skrotupplagen i deras närhet och i naturen.

– Att bara säga, "ta bort skräpet", fungerar inte i dessa fall. Vi måste också motivera vårt ställningstagande i detalj för Länsstyrelsen. Detta är en rättssäkerhet för fastighetsägaren.

Det finns rättsfall där maximalt fem bilar får finnas på tomten. Det är en linje som börjat tillämpas i fler fall. Men att nå ett resultat i dessa fall är oerhört svårt, anser Kjell Wikström och men en liten personalstyrka på förvaltningen tror Wikström att ärenden i fortsättningen kommer att gå till ett vitesföreläggande i betydligt fortare.

– Vi har tidigare dragit oss idet längsta för att ta till tvångsåtgärder. I vissa falla har vi tvingasts be om handräckning av kronofogden, men för att öka påtryckningarna måste vi använda oss om tvångsåtgärder på et tidigare stadium, anser Kjell Wikström.