Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Skolfotot blev retuscherat

/
  • Esteteleverna Karin Fäldt och Elvira Fallsdalen med det retuscherade klassfotografiet från skolkatalogen. I stället för att hålla i pennor håller eleverna i - ingenting.  Foto: Emelie Eriksson

Annons

Det var dags för skolfoto på VBU. Bildtvåorna ville inte vara sämre än några andra. Tidigare år hade både musikklasserna och teaterklasserna spexat till sina fotografier och nu var det dags även för bildarna, tyckte de.

De valde att stå med pennor i händerna, kombinerat med olika ansiktsuttryck. Detta ansågs som hotfullt och det togs en helt ny bild.

När skolkatalogen sedan kom var det inte det nya kortet som var med i skolkatalogen utan det gamla, med retuschering av pennorna.

Det blev ett hejdundrande snack på skolan om det verkligen var rätt att redigera bilden. Det var väl inte klassens syfte att se hotfulla ut, eller?

Vi har pratat med Karin Fäldt och Elvira Fallsdalen, elever i den "hotfulla" bildklassen, för att få deras syn på händelsen.

- Vi ville bara spexa till det lite. Vi är bildare, så vi tänkte att vi skulle hålla i pennor. Eftersom att Karin är så glad jämt så tänkte vi att hon får stå och se glad ut. Samtidigt som de andra står på sidan om henne helt nollställda med varsin penna i handen. Kortet blev skitbra och vi var verkligen jättenöjda, säger Elvira.

- Ja, det blir som en kontrast. Jag står där och ser verkligen jätteglad ut, lägger Karin till.

- Fotografen tyckte att det var en jättebra ide. Det verkade som, ja jag har ett relativt tråkigt jobb, visst, men det här var kul.

Fotografen sade ingenting om att bilden inte skulle bli tillåten senare. Det verkade bara som en väldigt bra idé.

Fotograferingen skedde på en tisdag, på fredagen blev bildklassen ombedd att gå till rektorn. Där berättades det att kortet ansågs vara hotfullt och inte skulle få vara med i skolkatalogen. Nu skulle istället en ny bild tas om fem minuter.

- Rektorn påstod att vi såg hotfulla ut. Han hade gått igenom bilderna för att kolla att allt var okej. Det är han som bestämmer om vad som kan få komma med i skolkatalogen.

- Vi såg hotfulla ut just för att vi stod med pennorna i axelhöjd. Det skiljde på ett finger eller två att vi såg hotande ut eller inte. Att vi höll i pennorna med knuten hand och inte i ett penngrepp. Jag påpekade att förra året i skolkatalogen stod de och ströp varandra, ändå kom det kortet med, säger Karin.

Elvira håller med. Hon tycker till och med att det fanns bilder i årets skolkatalog som var mer hotfull än deras, även om hon inte kan ge några exempel på rak arm.

Eleverna i klassen blev till en början förbannade, vilket märktes på deras nytagna bild. Som Karin själv uttrycker det:

- Vi blev ju arga, rent ut sagt skitarga. Men sen var det bara en bitterhet, man känner ju att. man var ju inte precis glad.

På det nya fotografiet valde två elever att stå med ryggen emot i protest. En annan elev stod med flera stycken pennor i handen.

- Vi andra stod bara där, som om vi ryckt på axlarna. Det var ett helt okej kort det med, jag menar bättre än inget, menar Elvira.

Sedan blev det tyst, eleverna hörde inget mer om bilderna eller om vad som skulle hända. Så en dag i slutet av terminen kom skolkatalogen.

- Vi blev verkligen jättelyckliga över att det var den gamla bilden som var med, säger Karin

- Ja, vi märkte ju inte att pennorna var borta först. Men efter ett tag var det folk som började fråga, varför står ni med tomma händer? Mina föräldrar frågade, varför har ni inget i händerna? Då såg vi ju att de hade tagit bort pennorna, säger Elvira.

- Ja, någon frågade mig, vart har pennorna tagit vägen? Då kändes det verkligen: Oj, vad vi ser dumma ut. Vi hade tagit pennor för att vi går bild, inte för att se hotfulla ut.

- Andra klasser, som musik, har haft instrument med på bilderna och teatern har stått i teaterfigurer. Vi kände att vi också ville göra något personligt. Då blev det pennor helt enkelt, säger Karin.

Båda tjejerna tycker att bilden bara ser mer hotfull ut nu, när pennorna är borta.

- De tyckte att det var okej att redigera bort pennorna så att vi står med knytnävar i axelhöjd istället. I kombination till våra nollställda ansiktsuttryck tycker i alla fall jag att det är läskigare än originalbilden med pennorna, säger Elvira.

- Pennorna blev som ett slags humoristiskt inslag, säger Karin.

- Plus att vi bara hade tuschpennor, inte vassa blyertspennor. Vad skulle vi göra? Måla på folk?

Karin fortsätter:

- Jag känner att vi har ingen som helst relation till någon av de här personerna och skulle de verkligen känna sig hotade av ett par pennor? Skulle det vara så illa så fråga personerna i fråga, skulle ni känna er hotade av den här bilden?

- Pennorna fick inte vara med på grund av att det finns elever på skolan som kan känna sig hotade av bilden, som känner sig hotade i sin vardag. Men det känns lite som om man lägger krut på fel grejer. Pennor eller inte på skolfotot, axelhöjd eller inte, i ett grepp eller inte. Det kommer inte att förändra de här elevernas situation i skolan.

- Visst kan man förstå att man vill skydda de elever som är mobbade och lever under hotbild, men det kändes som om vårt foto varken gjorde till eller från. De kunde ha lagt ner energi på något annat istället för att redigera vår bild. Visst ska man skydda dem som känner sig utsatta, men man ska också hjälpa dem så att de inte känner sig utsatta.

Hur nästa års skolfoto kommer att se ut är ännu inte klarlagt.

- Det blir väl ett vanligt skolfoto, annars kanske det kan anses stötande. Fast det skulle vara roligt att göra något i protest, anser Karin.

- Jag citerar bara Anna Odell: "Gör det idag, i morgon kan det vara förbjudet", säger Elvira.

Natalie Bark

Mer läsning

Annons