Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Skidpremiär på Byråsen

/
  • Elin med föräldrarna Maria och Mattias Folkesson var några av dem som basade på att njuta av skidåkning på Byråsen när backen öppnade på lördagen.
  • Marie Wedin och Niklas Matsson ser till att lifthen på Byråsen snurrar.
  • Vindkraft och slalombacke, nu snurrar allt som det ska på Byråsen.

Stormvindar och nysnö. Det var allt annat än perfekta förhållanden när Byråsens skidbacke öppnade för säsongen, men blåsten sopade bort molnen och då började också skidåkarna strömma till.

Annons

Det är en stiftelse som arrenderar den privata marken och äger utrustningen. När kommunen för två år sedan drog in bidraget på en halvmiljon till stiftelsen så var loppet kört. Ifjol beviljades ändå åter ett bidrag, men nu var det Malungs slalomklubb som tog över.

– Vi har nu fått ett kommunalt driftbidrag på 400 000 kronor om året för tre år, berättar Niklas Matsson som är en av slalomklubbens drivande i backen och som tillsammans Marie Wedin fanns på plats när årets säsong inleddes i stormvindar på lördagsförmiddagen.

400 000 kronor räcker ganska precis att leasa och driva en pistmaskin per år.

– Totalt sett går klubben back, men vi ser ändå det här som värdefullt för bygden att det finns en skidbacke i Malung, säger Niklas.

– Den behövs främst för dem som bor i kommunens södra del.

– Vi har även beslutat att satsa överskottet från vinterns tävlingar på nya snökanoner till nästa säsong.

Elin Folkesson är aktiv i Malungs slalomklubb och passade på att njuta av det fina underlaget när Byråsen öppnade.

– Det här är en bra backe, men för min del skulle det gärna fått vara än mer snö, önskade Elin.

Både bygdens ungdomar och andra besökare har nu en fungerande skidanläggning i Malung, tack vare ideellt arbete av medlemmarna i Malungs SLK.

– Givetvis är det bidrag vi får från kommunen värdefullt, men att driva backen kostar betydligt mycket mer än det. Sedan är det ju så att tidigare fick stiftelsen än mer för att driva backen, poängterar Niklas Matsson.