Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Skadechefen: "Vi strävar efter att lämna rätt ersättning"

Åke Andersson, skadechef på Dalarnas Försäkringsbolag, kan inte kommentera enskilda skadeärenden, men är tydlig med att bolaget strävar efter att ha nöjda kunder.
Därmed inte sagt att kunden alltid har rätt.
– Det är klart att vi alltid strävar efter att ha nöjda kunder, men även efter att rätt ersättning ska lämnas, säger han.

Annons

Hur lång tid det tar att avgöra ett skadeärende varierar från fall till fall.

– När man kan ge ett riktigt besked beror naturligtvis på vad det är för typ av skadeärende.

Är det vanligt att era kunder är missnöjda?

– Absolut inte. Våra kundundersökningar visar att vi har väldigt nöjda kunder.

Vad ska man göra om man inte är nöjd?

– Då får man ha en dialog med oss och nyttja de prövningsmöjligheter som finns.

Försäkringsbolagen och deras verksamhet regleras av lagar och regler, och den som känner sig förfördelad har rätt att vända sig till Allmänna reklamationsnämnden (ARN) eller domstol.

– Att rätt ersättning ska lämnas gäller för hela försäkringskollektivet. Försäkringar fungerar ju som så att många kunder går samman för att få ett skydd för vissa saker som regleras i ett försäkringsavtal, säger Åke Andersson.

Annons