Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

SJ lovar igen – "Det får inte hända igen"

Vintrarna 2009 och 2010 stod SJ och Trafikverket lamslagna. Förra årets vinter blev inte lika kaosartad men både SJ och Trafikverket rustar nu för vargavinter.

Annons

– De elaka vintrarna 2009 och 2010 var en väckarklocka. Det som hände då får inte hända igen. Vi måste anta det värsta, säger SJ.s presschef Dag Rosander.

Punktligheten för tågen var under 50 procent under de två "kaosvintrarna". Men trots att det under fjolåret inte var lika kallt, var förseningarna många i december och januari.

I år är tågen ordentligt förberedda för is och kyla. Det lovar Dag Rosander, presschef på SJ. Från och med den 9 december går de efter en ny vintertabell med färre avgångar.

– Vi reducerar trafiken för att ha tåg att sätta in om någonting händer, säger Dag Rosander.

Han tror också att det nya X3000 som börjar rulla längs Dalabanan den 5 november, kommer att rädda vintern.

– Tåget har testkörts två varv runt jorden. Det kommer att tåla en hel del, säger Dan Rosander.

Personalen på Trafikverket är också laddade. Växelvärmarna är kollade, de röjningsmaskiner som kan komma att behövas är på plats och kontrakt finns för extrapersonal att kontakta om det skulle bli snökaos.

– Vi är så förberedda som det går att vara. Men det är klart, blir det riktigt kallt så blir det. Yrsnö och minusgrader i flera månader är svårt att rå på, säger Lars-Erik Johansson, banförvaltare Region Mitt.

Vintern 2010 satsade Trafikverket 400 miljoner kronor på förbättringar, bland annat inrättades en snögeneral, kommer "han" tillbaka i år tror du?

– Det vet jag inte. Snögeneralen är en krisåtgärd, inte riktigt en person. Blir det mycket störningar agerar ledningen på Trafikverket "snögeneraler" och bestämmer var och när det ska röjas, säger Lars-Erik Johansson.

Ing-Marie Vestrin, chef för den operativa ledningen i Nord, Trafikverket, menar att det är bättre att prata om en året runt-general.

– Behovet av "generalen" kan ju vara större vintertid men det handlar egentligen om störningsbekämpning alla årstider, säger hon.