Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Servicen viktigast

Annons

SJ är möjligen en gammal, men långt ifrån alla tågresenärers, vän. Även om företaget inte längre har monopol på svenskarnas tågresande har det fortfarande en dominerande ställning i branschen. Kanske är det därför som ett av landets största reseföretag alltför ofta agerar som om det inte behövde bry sig om sina kunder. Totalt säljs cirka en procent av alla biljetter ombord på tågen, men enligt SJ är försäljningen alltför krånglig och tidskrävande för att få vara kvar.

Från den 15 november upphör försäljningen. Resenärer som saknar biljett kommer att tvingas betala en straffavgift på 1 900 kronor på snabbtågen och 1 200 kronor på övriga tåg. Problemet är dock att det inte alltid går att köpa biljetter på stationerna. SJ har rationaliserat bort de flesta av sina bemannade biljettförsäljningsställen och de automater som ersatt dem fungerar inte alltid. Automaterna är heller inte tillgängliga för alla passagerare, exempelvis synskadade.

SJ kan dessutom inte utgå från att alla passagerare kan eller har möjlighet att köpa en biljett via mobiltelefon. Även från fackligt håll reser man farhågor. Enligt Seko finns det en risk att det blir fler konflikter på tågen, då ilskna resenärer avkrävs straffavgifter. Seko anser därför att SJ måste se till att det finns fungerande biljettförsäljningssystem så att resenärerna kan lösa biljett innan de kliver på tågen.

Det är inget orimligt krav, men det hade varit ännu bättre om SJ, med hänsyn till alla sina kunder, tänkte om och behöll möjligheten att köpa biljetter på tågen i någon form.