Annons
Vidare till dt.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Sävligt öl från Sollefteå i rasande fart

Sveriges mest sålda öl, Norrlands guld med en etikett med Ångermanlands vapen rasslar fram i rasande fart i bryggeriet i Grängesberg där bara burklinjerna kan producera 168 000 burkar i timmen och flasklinjerna mer guld på flaska.

Sveriges mest sålda öl Norrlands guld tillverkas inte i Norrland utan i Svealand, i Sveriges största bryggeri i Grängesberg som ägs av bryggarfamiljen Spendrups.

"Välkommen till Dalarna" står det på det stora lagrets fasad som ingen förbipasserande på järnväg eller riksvägen kan missa. Vägarna går rakt igenom Spendrups, och ölet går på ett inglasat transportband mellan bryggeriet och jättelagret, en av Dalarnas högsta byggnader.

Norrlands guld har för många blivit känt genom de reklamkampanjer som har gjorts för varumärket. Temat för reklamfilmerna är "Om du vill vara dig själv för en stund" och inleds med "Kära dagbok ..." där norrlänningen Ingemar och hans kompisar berättar om stillsamma liv där alla kan vinna guld i TV-soffan.

Etiketten har ända sedan 1965 burit Ångermanlands landskapsvapen med tre laxar och det började bryggas 1965 i bryggeriet i Sollefteå med motiv fån Ångermanlandsälven.

– Vi kan tillverka 90 000 Norrlands i timmen i vår senaste burktappningslinje från 2011, 35 000 i den vi flyttade upp från Wårby och 43 000 i vår trotjänare från 1985, berättar Jörgen Forsberg, bryggerichefen i Grängesberg.

Stämmer bilden av den norrländska sävligheten med 168 000 burkar öl i timmen:

– Nej.

Ute i produktionen så tappade man inte Norrlands utan Spendrups andra storsäljare Mariestads när tidningen var på besök, det är noga planerat var och när öl och andra drycker ska tappas.

Norrlands och Spendrups övriga öl bryggs och mognar i jättetankar mellan 20 och 35 dagar innan det tappas, men då går det alltså undan och exakt. Produktionsansvarige Magnus Hedberg förklarar hur det går till att fylla skummande öl på burk.

– Ölets värsta fiende är syre, alltså måste vi få ur luften ur burken innan vi kan fylla på med öl. Det gör vi med kolsyra och ett tryck på tre-fyra bar. När burken är mättad med kolsyra så fyller vi "sakta" under samma tryck i en stor karusell där man fyller 125 burkar ungefär samtidigt, så där går det inte så fort. Men därefter går det fort igen.

När burken har fyllts så skummar det när burkarna kommer ur karusellen och på nytt sprutas kolsyra för att få undan syret i skummet innan burken får sitt lock i lockmaskinen under tryck.

Därefter går det fort när burken tvättas, vänds på bandet och pastöriseras i 70 grader innan den hamnar på sitt ölflak och går ut till lagret med automatiserade truckar och robotar.

– Norrlands guld är det klart största ölvarumärket på dagligvaruhandeln. Norrlands guld tillhör också storsäljarna både på Systembolaget och på restaurang. Så sammantaget vågar vi påstå att Norrlands guld är Sveriges största ölvarumärke. Storsäljarna är 3,5% på dagligvaruhandeln och 5,3% på systembolaget och restaurang, säger Stefan Garvander, som titulerar sig produktchef Norrlands Guld.

Allt går att sälja med mördande reklam heter det och det stämmer:

– Genom åren har vi gjort många filmer som vi är stolta över, men måste jag välja så får det bli vår första film, Pizzerian, från 1996. Den introducerade den humor och glimten i ögat som karaktäriserat all vår kommunikation sedan dess, säger Stefan Garvander, produktchef för Norrlands Guld.

I år är det kall öl som gäller, 99 av oss dalmasar föredrar att dricka sin öl kall och av er lite längre norrut så vill 95 procent ha den kall. Det finns en temperaturindikator på burkarna, en vit älg som blir blå när burken är tillräckligt kall.