Annons
Vidare till dt.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Satsa på själen i sommar

Ältar du det förflutna, oroar dig för framtiden eller mår dåligt eftersom alla andra är bättre än du? Lugn! Det är mest dina tankar som spökar och dem kan du göra något åt.
– Vi tänker 60 000 tankar varje dygn. Det är inte konstigt att några av dem blir tokiga, säger kbt-terapeuten Rita Fredin Larsson.

Björkarna har precis slagit ut när Pralin besöker Kbt-verkstan som sedan några månader huserar på Rommehedslägret i Borlänge.

– Gamla majorsflygeln är från 1798. Det är ett underbart hus och vi trivs jättebra, säger Rita Fredin Larsson, en av terapeuterna.

På nedre botten finns ett väntrum med loppismöbler och kaffetermos, ett personrum och en liten verkstad för skapande verksamhet. Münsterländern Isa lufsar före uppför en trasmatteförsedd trätrappa som leder till två samtalsrum och ett kontor.

– Kattis fick en pysselverkstad och jag fick ett kontor, säger Rita och skrattar.

Kattis heter Eriksson i efternamn och var den som först lämnade landstingsvården för att starta eget 2014. I fjol lockade hon med sig den gamla kollegan till majorsflygeln.

– När vi såg det här huset blev vi sålda båda två, berättar Kattis.

– Ja, det är ett väldigt snällt hus. Många av patienterna säger också att det är skönt bara att komma hit, fortsätter Rita.

Till Kbt-verkstan kommer bland annat människor med depression, ångest, dålig självkänsla och stressrelaterade åkommor.

– Många mår allmänt dåligt men har svårt att precisera vad som är problemet.

Känslan av missnöjdhet, av att gräset är grönare på andra sidan staketet, har inte blivit mindre efter de sociala mediernas intåg.

– Där visas en skev bild upp och det vet de flesta, men ändå kan man inte låta bli att jämföra sig med alla andra, säger Rita.

– Och när man börjar jämföra sig med andra, blir man automatiskt missnöjd och får en obehaglig känsla, en känsla av att inte duga, fortsätter Kattis.

Ofta är man inte ens medveten om vad man tänker och det är de här outtalade tankarna som väcker de negativa känslorna. Negativa tankar föder fler negativa tankar och det blir en ond spiral. Är man stressad eller befinner sig i en jobbig fas i livet är det ännu lättare att triggas igång av omedvetna tankar.

Kbt-terapeuterna tipsar om att stanna upp och ta reda på vad som väckte den obehagliga känslan.

– Om det var att grannen hade köpt en ny bil och jag tänkte att jag också ville ha en. Men då kan jag ju ställa mig frågan: Ville jag ha en ny bil alldeles innan jag förstod att grannen hade köpt en? säger Rita.

För att slippa tänka så många negativa tankar kan det bra att ta reda på vad man har för egna mål och värderingar utan att titta på andra.

– Är det något man vill och kan förändra, då får man göra en plan för det. Är det inte något man kan förändra, så får man försöka acceptera det. Och sedan släppa tanken, säger Kattis.

Många går också omkring och ältar sådant som hänt i det förflutna eller oroar sig för vad som kan hända i framtiden. Ofta försöker hjärnan lösa problemen genom att bolla "goda och onda" tankar fram och tillbaka.

– Man kan tänka: "Gud, vad fint de har det hemma, men så där kommer jag aldrig att få det" och så fortsätter den andra rösten: "Jodå, det kan du visst". Och så svarar man: "Nej, jag kommer aldrig att ha råd". Och så där fortsätter hjärnan, förklarar Kattis.

En lösning på problemet kan vara att göra en tankeblockering, att använda sig av ett helt neutralt ord, till exempel "det", när de grubblande tankarna börjar med sin pingismatch.

– Om man forsätter upprepa "det" var femte sekund en stund, så får hjärnan ingen näring att fortsätta med ältandet utan släpper kedjan av jobbiga tankar, säger Rita.

Ett annat knep är att skapa särskilt orostid eller ältningstid varje dag. Så fort det dyker upp en negativ tanke, lägger man den i sin "orosryggsäck" för att ta fram den vid ett speciellt klockslag. När det sedan är dags, så sätter man sig ner i högst en kvart och skriver ner varje negativ tanke. När den kvarten gått lägger man lika lång tid på att analysera varje tanke.

Man kan fråga sig:

Är tanken sann? Om svaret är nej, så släpp den. Om svaret är ja, så fråga dig om det går att göra något åt? Om svaret är ja, så gör då upp en plan för hur du kan lösa problemet. Om det är nej, så acceptera det.

Skulle jag säga detta till min bästa vän? Om svaret är nej, så ska du inte heller säga det till dig själv.

– Över huvud taget bör man vara snällare mot sig själv. Du är den viktigaste personen i ditt liv och blir aldrig av med dig själv, därför är det bättre att vara snäll än att hålla på att trycka ner sig själv.

När man sedan har lagt en halvtimme på att älta, så får man vänta tills samma tid nästa dag innan man ägnar sig åt de grubblande tankarna.

Självkänsla är något komplext, menar de två kbt-terapeuterna. Självkänslan är oftast uppbyggd under lång tid och handlar om vad man sätter för värde på sig själv. Men självkänslan är inte konstant utan kan variera hos samma person utifrån situation och tidpunkt i livet.

– När man är väldigt stressad eller mår dåligt i övrigt kan självkänslan vara lägre än vanligt och i vissa situationer där man känner sig trygg kan man ha hög självkänsla men låg i en annan.

Att öka självkänslan tar lång tid och tillmäts ibland alltför stor betydelse, menar Kattis och Rita. En strävan efter en god självkänsla kan till och med få motsatt effekt om man inte "klarar det heller".

– Många ser god självkänsla som en lösning på alla problem då man istället skulle behöva se över sitt liv och ta reda på vad man egentligen önskar ha ut av livet.

Tips för att må bättre när man har låg självkänsla

1. Fokusera på och tänk efter vad du egentligen själv vill och inspireras av andra som uppnått det - istället för att jämföra dig.

2. Börja öva på att bekräfta dig själv när du gör det du själv vill istället för att söka bekräftelse hos andra. Om du inte bekräftar dig själv och det du gjort kommer du inte heller att kunna ta emot andras beröm och uppskattning.

3. Öva på att ha tydliga mål som går att uppnå. Sätt inte upp mål som att vara "bäst" eller "klar" utan hellre att "rensa landet i 30 minuter och sedan vara nöjd med det". Du blir aldrig "klar med allt" om du inte vet vad "allt" är. Du ska också vara tydlig med att du kan vara nöjd även om det händer oförutsedda saker som gör att det tar längre tid.

4. Öva på att acceptera att man kan göra saker på olika vis.

5. Självkänslan ger även avtryck i kroppsspråk och mimik. Öva på att sträcka på dig och vara stolt över det du kan, den du är och de erfarenheter du har.

6. Du är den viktigaste personen i ditt liv. Öva upp din inre dialog som om du pratade med din bästa vän. Öva på att vara snäll mot dig själv och lär av dina misstag istället för att förbanna dig för dem.

7. Beröm gärna andra som du ser upp till. Låt andra stråla och vara lyckliga för det de har varit med om och uppnått. Du behöver inte berätta allt du gjort eller är; de kommer uppskatta dig ändå.

8. Öva upp din förmåga att känna efter hur det känns i kroppen, lyssna på din magkänsla och ta reda på vad din egen önskan och vilja är. Ofta har man inte övat detta så mycket när man har en generellt låg självkänsla eftersom man lyssnat så mycket på vad andra tycker och tänker är viktigt.……

…

Tips för att må bättre när man har låg självkänsla

1. Fokusera på och tänk efter vad du egentligen själv vill och inspireras av andra som uppnått det - istället för att jämföra dig.

2. Börja öva på att bekräfta dig själv när du gör det du själv vill istället för att söka bekräftelse hos andra. Om du inte bekräftar dig själv och det du gjort kommer du inte heller att kunna ta emot andras beröm och uppskattning.

3. Öva på att ha tydliga mål som går att uppnå. Sätt inte upp mål som att vara "bäst" eller "klar" utan hellre att "rensa landet i 30 minuter och sedan vara nöjd med det". Du blir aldrig "klar med allt" om du inte vet vad "allt" är. Du ska också vara tydlig med att du kan vara nöjd även om det händer oförutsedda saker som gör att det tar längre tid.

4. Öva på att acceptera att man kan göra saker på olika vis.

5. Självkänslan ger även avtryck i kroppsspråk och mimik. Öva på att sträcka på dig och vara stolt över det du kan, den du är och de erfarenheter du har.

6. Du är den viktigaste personen i ditt liv. Öva upp din inre dialog som om du pratade med din bästa vän. Öva på att vara snäll mot dig själv och lär av dina misstag istället för att förbanna dig för dem.

7. Beröm gärna andra som du ser upp till. Låt andra stråla och vara lyckliga för det de har varit med om och uppnått. Du behöver inte berätta allt du gjort eller är; de kommer uppskatta dig ändå.

8. Öva upp din förmåga att känna efter hur det känns i kroppen, lyssna på din magkänsla och ta reda på vad din egen önskan och vilja är. Ofta har man inte övat detta så mycket när man har en generellt låg självkänsla eftersom man lyssnat så mycket på vad andra tycker och tänker är viktigt.

Sju steg att behärska din oro

1. Går problemet du oroar dig för att lösa, så gör en plan för hur du ska lösa det. Om det inte går att lösa så får du lov att acceptera det även om du inte gillar det.

2. Orostid. Skriv ner alla negativa tankar och lägg dem åt sidan. Nästa gång du får en oroande tanke, säg åt dig själv att du redan skrivit ner den eller bestäm en specifik tid varje dag då du tar itu med alla oroande tankar – max 30 minuter per dag. Skriv oroande tankar en kvart och därefter försöker du lösa det som är möjligt nästa kvart. Det som inte går att lösa berättar du för dig själv att "det är som det är". Släpp dem och acceptera elände som inte går att förändra.

3. Fråga dig själv om problemet är verkligt eller påhittat, dåtid eller nutid? Förstå dåtiden och släpp problemet. Acceptera verkligheten; förändra det som går, släpp det som inte kan förändras.

4. Fokusera inte på problemet utan på målet, som är något du faktiskt kan påverka. Hur vill du egentligen ha det? Gör en plan för det istället för att fokusera på alla problem.

5. Acceptera att många problem är svåra, obehagliga och aldrig går att lösa. Det som hänt har hänt, hitta en ny mening med livet. Misslyckandet blir då nya möjligheter att utvecklas.

6. Ta en paus och fokusera på att göra något njutbart istället för att grubbla och älta. Förgyll livet med guldkorn: gå ut i solen, ta en promenad, ring en vän, lyssna på din favoritmusik eller pyssla med din hobby.

7. Använd dina känslor istället för att oroa dig över dem. Inse att känslor är något naturligt som alltid går över och förändras. Ledsenhet och rädsla förändras och minskas om man vågar möta känslan och acceptera den. Ångesten är även en överlevnadsmekanism som kommer och går vare sig man vill eller inte.