Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Säter blir pilotkommun inom värdskap

År 2020 ska Falun-Borlänge-regionen vara Nordens bästa inlandsregion. För att detta ska bli möjligt måste det jobbas med en del saker, bland annat värdskap och bemötande.
Säters kommun har utsetts till pilotkommun inom värdskap och kommunens personal genomgår en värdskapsutbildning.

Annons

Under tisdagen inleddes den stora värdskapsutbildningen, som involverar 500 kommunala medarbetare, i första hand tjänstemän som har mycket kontakt med människor.

– Om vi lyckas få människor att känna sig välkomna är chansen större att de vill komma hit, återvända och stanna kvar. Vi tror att värdskap är en viktig del i utvecklingen av Säter, säger Helena Åkerberg Hammarström, näringslivsutvecklare i Säters kommun.

Säter har utsetts till pilotkommun inom värdskap i projektet som ska göra Falun-Borlänge-regionen till Nordens bästa inlandsregion år 2020.

– Eftersom vi är piloter inom detta kommer det även att göras en utvärdering, säger Helena Åkerberg Hammarström.

Jonas Wikström, från Leading Lights, håller i utbildningen, som är uppdelad i tre tillfällen.

– Vi kan lära oss mycket om värdskap genom denna utbildning och den kommande workshopen, men det viktiga är ändå vad vi gör med denna kunskap i vår vardag. Om det ska bli en förändring så är det i vardagen det ska ske och verktyget för förändring är värdskap och bemötande, säger Jonas Wikström.

Han tog sedan upp två exempel på hur han själv har blivit bemött när han har träffat företag för att diskutera samarbete.

– I det ena stod representanterna och väntade på mig, de tog i hand och visade mig runt och bjöd på kaffe. Efter lite småprat började vi diskutera det vi skulle prata om. En annan gång blev jag illa bemött av någon som inte passade tiden, som inte hade planerat vårt möte och som slutligen tyckte att vi kunde hålla mötet i den delen av kontoret som var en byggarbetsplats, berättar Jonas Wikström.

– Och gissa hur det slutade. Jag samarbetar fortfarande med det företaget som jag blev bra bemött av, medan jag inte har haft någon mer kontakt med det andra. Detta visar hur viktigt det är med värdskap och ett bra bemötande, fortsätter han.

Jonas Wikström tog även sin roll som restaurangchef i Sälen som exempel.

– Där kan vi skilja på det hårda värdskapet och det mjuka värdskapet. I det hårda ingår de sakerna som våra besökare förväntar sig, att backarna är pistade, att liften är öppen och så. Men det är den oväntade servicen som gör oss glada, saker som vi inte hade räknat med, säger han.

Exempel på detta mjuka värdskap är, enligt Jonas; bemötande, kroppsspråk, attityder och det första intrycket.

– Det gäller att skapa ett så bra möte som möjligt, så att båda parter får ut något av mötet. Om det skulle byggas en exakt kopia av Säters kommun i Kina, skulle det då BLI Säters kommun? Nej, för människorna skulle ju inte vara desamma. Mycket av dessa frågor handlar om människorna och de konsekvenser som uppstår när människor möter andra människor, säger Jonas Wikström.