Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Säljaren rekommenderas byta ut vitrinskåp

Delarna till det vitrinskåp som inhandlades den 15 november ifjol visade sig vara mögelskadat när kartongen öppnades några veckor senare.

Annons

När kunden, en Ludvikabo, vände sig till säljaren, Jysk AB:s butik på Lyviksberget, godkändes till en början reklamationen.

Men efter en tid kom ett motbud från Jysk – man hade ändrat sig och motsatte sig nu reklamationen.

Därmed drev kunden sin sak vidare till ARN. Efter att nämnden har hört båda parterna beslutades den 23 april att företaget, utan kostnad för kunden, rekommenderas att byta ut vitrinskåpet.

ARN resonerar utifrån att Jysk AB inte har kunnat bevisa att skadorna var oskadade vid leveransen.

Visserligen har två butiksanställda intygat att kartongerna inte var fuktskadade, vare sig när de lastades in i butikens skåpbil eller när de lastades ur vid kundens adress.

Kunden har å sin sida hävdat att kartongerna med skåpdelarna hela tiden förvarades i dennes lägenhet, vilket man från butikens sida hävdat inte kan stämma.

Med ledning av foton tagna på blöta och helt uppsvällda kartonger har man försökt påvisa hur felaktigt kunden förvarat kartongerna, efter leveransen. Om kartongerna varit skadade vid leveransen hade detta också noga noterats på kvittot har företaget hävdat.

De foton av kartongerna som kunden tog när han returnerade varan påvisade dock motsatsen, att mögelskadorna snarare förvärrats efter att kartonger och vitrinskåp lämnats tillbaka till butiken.

ARN påpekar bland skälen för beslutet att de omfattande mögelskadorna kunde konstateras ganska kort tid efter köpet.

Enligt konsumentköplagens 20:e paragraf ska fel som visar sig inom sex månader efter att en vara avlämnats anses ha funnits vid avlämnandet.