Annons
Vidare till dt.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Säkrade jobb en självklarhet vid upphandling

Peter Jeppsson skriver 22/12 att kommuner och landsting allt oftare upphandlar i strid med gällande lagstiftning och fackförbunden driver på denna utveckling. Som exempel nämner han upphandlingen av kollektivtrafik i Dalarna, där regionen avser att ställa krav som ger de anställda anställningstrygghet även vid byte av entreprenör.

Jeppsson och Sveriges Bussföretag har en oroväckande syn på hur frågorna om offentlig upphandling ska hanteras. Deras inställning är skadlig såväl för branschen som för kollektivtrafikens kvalitet och äventyrar den svenska modellens principer om trygga jobb. Jeppsson avslutar dessutom sin text med ett hot om domstolsprocesser. Vi frågar oss hur denna retorik rimmar med hans önskemål om en konstruktiv diskussion.

Låt oss börja med juridiken. Alla jurister är ense om att frågor som befinner sig i skärningspunkten mellan svensk arbetsrätt och europeisk upphandlingsrätt är komplexa. De två rättsområdena möter varandra från skilda utgångspunkter och många frågor har ännu inte avgjorts i domstol. Lagstiftningen är dessutom i ständig förändring. Att som Jeppsson då uttala sig tvärsäkert om gällande rätt är inte trovärdigt.

Självklart ska upphandlingsförfarandet präglas av förutsägbarhet, effektivitet och hög kvalitet. För oss är det dock självklart att de anställda är en central del i verksamheten. Om kompetent yrkesfolk ska söka sig till trafikbranschen kan inte villkoren där dramatiskt understiga de villkor som erbjuds på den övriga arbetsmarknaden. Att det finns en anställningstrygghet även vid byte av entreprenör är en nödvändighet.

Den modell Jeppsson istället omhuldar innebär att anställda ska förlora sina jobb vid utgången av en upphandlad trafikperiod och tvingas söka sina jobb på nytt. Personalen ska därmed vara permanent visstidsanställd. När personalen sedan ska söka om sina tjänster ska de kunna mötas av krav på att provjobba och istället för fasta tjänster kunna erbjudas deltids- eller timanställningar. Med tanke på de svårigheter som idag finns att rekrytera personal är detta en fullständigt absurd hållning. 

Vi har erfarenhet av många andra branscher där det sedan länge finns en acceptans mellan parterna att personalen ska följa med vid byte av entreprenör. Vi har svårt att förstå varför Sveriges bussföretag har problem med det, när till exempel vårdbolag inte har det.

Kommunal och Sveriges Bussföretag har försökt att lösa dessa frågor inom ramen för avtalsförhandlingarna. Vi tror på det arbetet och har tagit steg i rätt riktning. Så länge som det finns en möjlighet för företag som inte erbjuder villkor i enlighet med kollektivavtal att delta vid offentliga upphandlingar finns det en uppenbar risk att de avtalsbundna företagen missgynnas.

Regeringen Löfven har uttalat att den tänker åtgärda de brister inom den offentliga upphandlingen som alliansregeringen struntade i under sina år vid makten. I väntan på dessa förbättringar är dock det sätt som politikerna i Dalarna använde upphandlingsreglerna det enda rätta. Kraven de ställer innebär att företagen får samma förutsättningar att konkurrera, samtidigt som personalen också får en anständig anställningstrygghet. Att som Jeppsson hota dessa politiker med dyra domstolsprocesser är inte att helga den svenska modellen.

Per Holmström

förste vice ordförande i Kommunal

Cilla Rohdin

Avdelningsordförande Kommunal Bergslagen

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel