Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Säfsen - bästa upplevelsen i Sverige?

För fjärde gången på fem år har Säfsen Resort nominerats till Trip Global Award, som en av landets åtta "bästa upplevelser".
Säfsenledningen gläds åt nomineringen, men slår sig inte till ro. Nu utlovas satsning på buss till och från skidbacken, mer after ski samt 4G-täckning.

Annons

Det är utländska resebyråer som står för nomineringarna till Trip Global Award. Uppenbarligen har Säfsens året runt-satsning, med vildmarksupplevelsen i centrum, gjort stort intryck på de röstande från Tyskland, Holland, Storbritannien, Finland, Norge och Danmark.

– Vi är fantastiskt glada över nomineringen. Nu hoppas vi självklart på att vinna, även om bara det att bli nominerad fyra gånger i så hård konkurrens betyder väldigt mycket, säger anläggningschef Jonas Andersson.

Konkurrens är det verkligen. De övriga finalisterna till Svenska Turistgalan, 18 oktober på Berns salonger i Stockholm, är: Aurora Sky Station i Abisko, Fotografiska museet i Stockholm, Kolmården, Liseberg, Skansen, Strömma kanalbolags skärgårdsturer samt Treehotel i Harads.

Oavsett hur det går i tävlingen för Säfsen fortsätter anläggningen att utvecklas och locka allt fler gäster året runt.

– Ja, nu kan vi till exempel summera en bra sommar. Trots att juli var en jobbig månad vädermässigt hade vi ett ökat antal gästnätter jämfört med 2011, säger Jonas Andersson.

Han fortsätter:

– Vår starka holländska marknad håller i sig. 60 procent av sommargästerna kom därifrån. En hel del svenskar hade vi förstås också, men även besökare från Tyskland, Belgien och faktiskt Schweiz.

Att den svenska kronan är så stark verkar ännu inte skrämma bort turisterna från Säfsen och även inför vintersäsongen ser det lovande ut.

– Det bokar på riktigt bra till jul och nyår, vilket till stor del beror på en bra kalendereffekt då. Helgerna ligger så att det inte krävs särskilt många semesterdagar för att få ihop lång sammanhängande ledighet.

Nu satsar Säfsen Resort på vidareutveckling, vilket möjliggörs i och med den nya detaljplan som medger ytterligare 3 000 bäddar i området.

– Än är en utbyggnad på planeringsstadiet. Jag diskuterar med investerare om det och ett första steg kan bli att få till visningshus. Men något hundraprocentigt konkret finns ännu inte att presentera, säger Säfsens vd Christer Rosén.

Han berättar att hotellplanerna, med schweiziskan Birgitt Bertram som entreprenör, ligger lite vilande nu – med tanke på den ekonomiska oron ute i Europa.

Kan det bli så att ni bygger hotellet själva i stället?

– Det finns i alla fall som en alternativ plan, säger Christer Rosén.

Tills vidare är ändå mycket på gång i Säfsen. Som att 4G-master nu är uppsatta på Säfsencentret Hyttans tak, vilket kommer att ge extra bra bredbandstäckning för besökarna.

Ny och tydligare skyltning är under uppförande i området och nytt är också att det anordnas en stor Oktoberfest, i tysk stil förstås, 19-20 oktober.

Men den största nyheten är att vinterbesökarna inte längre ska behöva ta bil från stugområdet vid Säfsbyn till skidbacken Solberget.

– Nej, vi börjar med busstrafik. Det blir kontinuerlig bussförbindelse mellan stugområdet och skidbacken från 8.30 på morgnarna, säger Jonas Andersson.

Det hela kombineras med utökad after ski-verksamhet vid Solbergets wärdshus och ger besökarna möjlighet att dricka alkohol och ändå, via buss, komma tryggt tillbaka till stugan.

– Vi kommer också att bygga om uteserveringen vid värdshuset, där gästerna kan njuta av en pilsner i solen.

Säfsen Resort har tecknat avtal med Björks buss, från Västerås, om att ha chaufför och en mindre buss som ska gå i tät trafik mellan Säfsbyn och skidbacken.