Annons
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Så växte nätbutiken till miljonföretag

Annons

Frans Lyko kommer ursprungligen från Ukraina och satt under andra världskriget i tyskt koncentrationsläger. Han överlevde tack vare att han var utbildad frisör och det hade tyskarna nytta av.

- Han kom hit till Sverige och öppnade salongen ganska omgående och mina föräldrar blev bägge frisörer, berättar Rickard Lyko.

För några år sedan startade Rickards far en hemsida och på den började han lägga upp lite olika hårvårdsprodukter som han hade till försäljning i salongen.

Rickard hade flyttat till Uppsala för att läsa ekonomi, men kände ändå en längtan hem till bygden och när studierna var avslutade bestämde han sig för att jobba med utveckling av internetförsäljningen.

- Pappa hade kommit i gång ganska bra med det, men jag insåg att det behövdes mer rationella lokaler och fler händer om det skulle bli en riktig fart på det.

Från cirka 40 kvadratmeter i Dala-Järna flyttades det hela till Vansbro och i lokaler som tidigare inrymt Finnveden.

- Tidigare hade vi cirka 300 olika produkter i vårt sortiment och i dag är vi uppe i runda tal 4 500, så det är klart att det kräver mer plats.

Men även delen med praktisk hårvård har utvecklats i företaget. Det finns nu ytterligare en salong under namnet Lyko.

- Min syster har en salong i Stockholm, den öppnade hon för ett par år sedan, förklarar Rickard.

När Rickard Lyko klev in i företaget omsatte samtliga verksamheter cirka fem miljoner kronor och han räknar med att under 2010 kommer de att omsätta i runda tal 25 miljoner kronor. Av dessa ligger cirka 85 procent på försäljningen av hårvårdsprodukter via internet.

Det är också där den stora möjligheten att utveckla företaget finns.

- Vi säljer i dag nästan uteslutande hårvårdsprodukter, men inom branschen finns det även hudvård, smink parfymer och var och en av dessa är minst lika stora som hårdvård.

Företaget har i dag 50 000 kunder.

- Vi har anställt en kille som filmar och tar bilder, han gör alla våra instruktionsfilmer och reklamfilmer och sedan tar vi in modeller för att medverka i filmerna, det har en enorm genomslagskraft, poängterar Rickard Lyko.

Målsättningen är att bli störst i Sverige på skönhetsvård och Rickard Lyko tror att de är där om tio år.

- Vi har i varje fall enorma möjligheter att växa i Vansbro, vilket är vår avsikt, i dag är vi sju anställda här och kommer med säkerhet att bli fler.