Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Så var mitt motorsportår 2015: "Haglöf är i mina ögon en av Sveriges snabbaste standardvagnsförare"

Om jag har räknat rätt är detta Motorsida nummer 48 sedan starten den 4 februari. För mig har det varit ett fantastiskt roligt år med många nya bekantskaper, nya sporter och tävlingar på både hobby- och världsklassnivå. Här har ni mitt motorsportår 2015.

Annons

Det var för ungefär ett år sedan som jag fick frågan att vara en del av DT och DD:s motorsportsatsning med en dedikerad sida varje onsdag. Det krävdes ingen lång betänketid för att tacka ja. Första Motorsidan var vinklad på rallytalangen Robin Friberg från Ludvika, när han gjorde en av sina första tävlingar i sin nya bil. Fribergs framfart räckte så småningom till en bronspeng i rally-SM.

Under ett års producerande av motorsportmaterial, är det förstås några upplevelser som fastnar lite extra. Jag har plockat fram de mest minnesvärd ögonblicken där jag funnits på plats, utan inbördes ordning.

I somras gav jag mig ut en kombinerad semester- och arbetstripp ute i Europa – på motorcykel. Första stoppet var Budapest och Formel 1, det var min första F1-tävling jag sett på plats. Och vilket race det blev, ett av årets allra bästa. Sebastian Vettel tog en av säsongens tre segrar och visade att Mercedes-förarna gick att slå. Loppet hade det mesta och hela helgen var väldigt speciell med tanke på hyllningarna av Jules Bianchi, den unge fransmannen som avled veckorna innan Budapest i sviterna efter den tragiska olyckan i Japans F1-lopp 2014. Jag fick också möjlighet att träffa Marcus Ericsson och gjorde en lång intervju med honom. Det var första gången sedan 2008 som jag träffade Sveriges enda F1-förare och han är en synnerligen trevlig idrottsman. Att han också överraskat positivt i år med de sportsliga prestationerna gör ju inte saken sämre.

INTERVJUN: Svenske F1-stjärnan lever sin dröm

Andra höjdaren var även den på Europa-trippen. Helgen efter Budapest var jag på Red Bull Ring i österrikiska Spielberg och såg Mattias Ekström vinna den ena av sina två segrar i DTM under 2015. Just då såg allting bra ut, Ekström lämnade Spielberg som totalledare men sedan gick det mesta åt skogen. Ekström slutade trea totalt och gör 2016 ett nytt försök att vinna sin tredje totalseger i världens bästa mästerskap för standardbilar. Samma helg såg jag F3-föraren Felix Rosenqvist vinna ett race och bli tvåa i de två andra. Rosenqvist vann senare EM-serien och avrundade säsongen med att ta sin andra raka seger i Macau Grand Prix.

LÄS MER: Lång intervju med Mattias Ekström: "Just nu känns Sverige långt borta"

Tredje höjdaren är när jag fick se Daniel Haglöf vinna sitt första STCC-race i karriären. Det var på Solvalla och jag tror inte det fanns en enda person i depån som missunnade den sympatiske Borlängeföraren/-teamägaren den framgången. Haglöf är i mina ögon en av Sveriges snabbaste standardvagnsförare och segern på Solvalla bevisade just detta. Haglöf har i många år (med små resurser) kämpat hårt för att nå Sverigetoppen och nu är han på väg dit. STCC 2016 kommer med stor sannolikhet att bli jämnare än de senaste åren (Volvo drar ner sin satsning och de bästa förarna, Thed Björk och Fredrik Ekblom ska köra VM istället) vilket öppnar för övriga team. Haglöfs team PWR har växt ordentligt de senaste säsongerna och fortsätter den utvecklingen kan han vara med och slåss högre upp kommande säsong.

LÄS MER: Jublande Haglöf tog karriärens första STCC-seger

Den fjärde höjdaren är folkfesten i Höljes, rallycross när den är som bäst. Nästan 40 000 åskådare i den lilla byn i norra Värmland gör Höljes till ett fenomen. Mångsysslaren Mattias Ekström vann för andra året i rad, efter en stenhård final där han var tvåa i mål men Timmy Hansen blev diskad efter en brutal omkörning av Ekström. Höljes går inte att beskriva, det ska upplevas.

TV+KRÖNIKA: Fenomenet Höljes

Den femte höjdaren är sport på en mer jordnära nivå, bokstavligt talat. I somras var jag för första gången på en Minimoto-tävling, den gick på Amsbergs motorstadion. Helt klart är det en väldigt annorlunda sport. Fullvuxna människor som tävlar på väldigt små motorcyklar. Det är svårt att förstå att de faktiskt kan tävla på miniatyrcyklarna, men det funkar.

TV+TEXT: Bröderna Tägtlund är Dalarnas minimoto-hopp

En höjdare jag missade live var när Masarna äntligen tog steget upp i Elitserien i speedway igen. Masarna var överlägset i Allsvenskan och har ett byggt ett spännande lag inför återkomsten i högsta serien. Hoppas bara att klubben byggt på ett klokt sätt ur ekonomiskt perspektiv. Svensk elitspeedway har levt på Monopol-pengar för länge med klubbar som gått i konkurs till höger och vänster och den utvecklingen måste brytas. Linus Sundström klev fram ordentligt och blev näst bästa poängplockare i serien bakom Antonio Lindbäck. Båda Masarna-förarna var dessutom med i laget som vann lag-VM-guldet åt Sverige. Sundström fortsätter med Masarna upp i Elitserien medan Lindbäck är kontrakterad av seriekonkurrenten Indianerna. Det blir nog en speciell upplevelse för Lindbäck att komma till Brovallen och köra mot Masarna.

TV+TEXT: Masarna tillbaka i Elitserien

REPRIS-TV: Återupplev kvalfinalen mellan Masarna och Västervik!

Annons