Annons
Vidare till dt.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Så tacklar du telefonförsäljarna

När Lisbeth Ander summerar konsumentåret 2012 kan hon konstatera att den aggressiva telefonförsäljningen som ofta drabbar äldre personer, ökade.
– Ge dig inte in i några diskussioner, säg bara "nej tack" och lägg på luren.

Under 2012 fick Lisbeth Ander ta emot fler samtal än någonsin tidigare från olyckliga människor som hamnat i klorna på telefonförsäljare, de flesta gällde oönskade telefonabonnemang.

– Jag har fått otroligt många sådana samtal. Telefonförsäljarna letar upp äldre personer som råkar äga några träd, då är de registrerade som skogsägare och har ett organisationsnummer, då räknas de nämligen som företagare.

Genom att prata snabbt - i racerfart, säger Lisbeth Ander - och ställa förvirrande frågor till personen som ofta är gammal och dessutom hör dåligt, lyckas försäljarna få den uppringda personen att acceptera avtalet, utan att de själva är medvetna om att de gjort det.

– Flera som ringt berättar att de begärt att få information om abonnemanget hemskickat så de kan läsa igenom det i lugn och ro för att sedan kontakta företaget om de är intresserade, berättar Lisbeth Ander, men några papper får de aldrig.

Istället visar det sig bundit upp sig till ett oönskat telefonabonnemang. När kunden sedan kontaktar försäljningsföretaget för att ångra det ingångna avtalet, får de veta att det inte låter sig göras eftersom de är företagare och därför inte har samma rättigheter som privatpersoner. Helt fel, menar Lisbeth Ander som hjälpt till att häva flera sådana avtal - ibland under vilda proetester från telefonföretaget.

– Även om du är näringsidkare så är du ju enskild konsument på din fritid, menar hon.

Under året har Lisbeth Ander också fått en del samtal från personer som anlitat hantverkare som de gjort ett muntligt avtal med och som sedan fått räkningar som långt överskrider det överskomna priset.

– Jag tror inte att folk förstår hur lätt det är att hamna i klister, säger Lisbeth Ander. Vi som jobbar med konsumentfrågor är nog yrkesskadade, vi skulle inte ens släppa in hantverkare innanför dörren utan papper.

Även om de flesta hantverkare är bra och sköter sig, men att det alltid finns några som sticker ut menar hon.

– Skriv petiga avtal, uppmanar hon alla som planerar att anlita en hantverksfirma. Det finns färdiga avtal som täcker allt på Konsumentverkets hemsida att skriva ut.