Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Så ska tågkaos undvikas i vinter

Tekniska förbättringar, förberedelser och bättre information till kunderna.
Det hoppas järnvägsaktörerna är receptet för att undvika tidigare vintrars tågkaos.

Annons

På måndagen träffades ett 20-tal järnvägsrepresentanter på näringsdepartementet för att stämma av läget inför vintern. 2009 och 2010 drabbades massor av resenärer då järnvägsnätet bitvis var lamslaget. Inför kommande vinter hoppas infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd (M), som höll i mötet, på mindre problem. Tekniska lösningar, som så kallade autodrops där tågen automatiskt släpper taget om kontaktledningarna vid fel i stället för att riva ner kilometervis, är ett exempel. Även värmeväxlar, bunkring av reservdelar och snöskydd var saker som diskuterades.

– Vi har en bättre framförhållning inför den här vintern än vad vi någonsin har haft, säger Jan Pettersson, chef för underhållsverksamheten på Trafikverket.

Förutom personal och maskiner betonade han behovet av information till resenärerna.

– Vi har sett över utrustningen och systemen så att de fungerar bättre. Det är otroligt viktigt att resenärerna får god information, inte minst vid ett störningsläge, säger Jan Pettersson.

Jens Wigren, planeringschef på SJ, säger att fler personer har anställts och befintlig personal har vidareutbildats. Ett närmare arbete mellan trafikledning och kundansvariga ska göra att en resenär som kontaktar SJ ska få bättre information om när tåget ska komma fram.

– Vi har haft väldiga kaos tidigare vintrar. Den stora skillnaden nu är att vi snabbare kommer att komma ut med rätt information, säger Jens Wigren.

Sverige har i dag inte en järnväg i världsklass, tycker Catharina Elmsäter-Svärd.

– Nej, det skulle jag inte säga. Men vi har ambitionen att det skulle kunna bli, absolut, säger hon och tror att det med dagens upprustningstakt kan ske inom en tioårsperiod. (TT)