Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Så ska Borlänge centrum klara Ikeakonkurrensen

När Ikea och Ikano förväntas dra ytterligare miljontals besökare till Borlänge tänker även centrum se till att få en del av smulorna.
I dag presenterades några tankar kring hur det ska gå till. Större satsning på mode och bättre caféer och restauranger är två måsten. Dessutom bör centrum delas upp i områden med gemensamt utbud i varje.

Annons

Fastighetsägarna har tillsammans med kommunen och centrumledaren arbetat med en plan för att skapa en attraktivare stadskärna i Borlänge. Strategi Borlänge centrum år 2015 heter planen som man nu bestämt sig för att jobba efter.

I dag presenterades visionerna vid en presskonferens i Palladium, men konkreta detaljer var de inblandade försiktiga med att avslöja.

– Vi har knutit ihop säcken i dag och i morgon ska vi börja arbetet, men vad exakt vi ska göra kan vi inte gå ut med nu, säger näringslivschefen Åsa Svedjetun.

Sedan i april har två fastighetskonsulter varit inkopplade och de anser att Borlänge centrum har en "otrolig potential" och är "superintressant".

– Att få ett så stort, extern köpcentrum så nära som 800 meter från stadskärnan är världsunikt. Det vore konstigt om inte centrum kunde få del av den tillströmning av folk som väntas, säger Jimmie Hall.

Han och konsultkollegan Pernilla Karvia tror att mångas blickar kommer att riktas mot regionen och att fler kommer att vilja etablera sig här.

– Det gäller då att se över utbudsmixen i stadskärnan så att man får en attraktiv totalprodukt, säger Pernilla Karvia.

Konsulterna anser att det finns kedjor och koncept som saknas i centrum, men vill i nuläget inte berätta exakt vilka. Dock är mode ett område där det finns för litet utbud, säger Pernilla Karvia.

Ett annat område som bör bli bättre är caféer och restauranger. Det finns, enligt Jimmie Hall, tillräckligt många, men de är för dåliga.

– Ja, det finns en förbättringspotential, säger han och antyder att det kan bli aktuellt med nyetablering av storstadskedjor även på matsidan – utan att nämna några namn.

En annan plan konsulterna kommit fram till när det gäller centrum är att dela in stadskärnan i olika områden med gemensamt utbud i varje:

- Området runt Sveatorget ska till största delen innehålla mat och nöje.

- Området upp till Stationsgatan ska i huvudsak bestå av modebutiker.

- Området runt Liljanhuset ska vikas åt hem och fritid.

- Liljeqvistska parken ska innehålla hantverks- och hälsoutbud.

– Sådana här klusterbildningar har visat sig vara effektiva och gynnsamma etableringar. Dessutom blir det tydligare och enklare för kunderna, säger Pernilla Karvia.

Att göra det enklare att hitta från Ikea och Kupolen-området via resecentrum är viktigt, anser även kommunens plan- och markchef Steve Johnson.

– På sikt kommer vi att ha alla gång- och cykelvägar på markplan där, säger han.

Just Liljeqvistska parken, Hantverksbyn och Jussi Björlingmuseet lyfter konsulterna fram som en riktig oas.

– Det kommer att uppskattas som ett andningshål på vägen, säger Jimmie Hall.

Annat som ingår i strategin är att fastighetsägarna ska jobba mer tillsammans med bland annat butiksuthyrning och att alla aktiviteter i centrum ska marknadsföras bättre. Kommunen ska fräscha till stadsbilden. Steve Johnson nämnde i sammanhanget Sveatorget samt centrums gatumöblemang som bänkar, lampor och papperskorgar.

Annons