Annons
Vidare till dt.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Så mycket kostar bussfiaskot

1,5 miljoner kronor kostar lanseringen av Dalatrafiks trafikomläggning.
För det har dalfolket fått en obrukbar tidtabell och en avbruten annonskampanj.
– När man gör så stora förändringar finns inget alternativ än att gå ut ganska brett för att få ut informationen, kommenterar Faluns kommunalråd Jonny Gahnshag (S).

Redan för två år sedan lämnade Falu kommun in sina önskemål om den framtida busstrafiken.

Bland annat arbetade man fram ett material kallat "Framtidstrafiken i Falun 2014".

Men inget hände och enligt kommunalrådet handlar mycket om Dalatrafiks misslyckade upphandling av busstrafiken.

Jonny Gahnshag:

– Falu kommuns beställning kom för två år sedan, däremot har turerna med Nobina och andra dragit ut på tiden så i praktiken hade Dalatrafik inte klart med en entreprenör förrän i början av sommaren, säger han och fortsätter:

– Det har blivit missförstånd längs hela vägen där man tror att det är kommunen som har pekat ut hållplatser och rutter – det har vi inte gjort. Däremot har vi talat om att vi gärna vill ha kvar stadstrafiken i stort sett som den har sett ut och vi har också pekat ut vilka orter på landsbygden som det är viktigt att vi har förbindelse med.

Men dagarna och veckorna gick och den 1 juli i år kunde den nya entreprenören ta över trafiken – parallellt med det så skulle den stora trafikomläggningen ske till höstens skolstart.

Har inte politiken kunnat gå in och skjuta upp det här projektet för att få det rätt från början?

– Vi har ju inte från politikens sida inte haft så mycket koll på detaljer. Det viktiga nu är att vi, oavsett om det är kommun, region, landsting eller Dalatrafik måste vara tydliga med att ändra, förbättra och korrigera det som har blivit tokigt.

Samtidigt riktar Gahnshag kritik mot Dalatrafik.

– Nu är det en ganska skarp debatt om hållplatser i Falun och hållplatslägen. Hållplatser och hela infrastrukturen runtomkring kunde ha gjorts klart mycket tidigare oavsett vem som skulle bli entreprenör.

Vad har du känt när du har sett bilderna från länsväg 850?

– Alltså, jag har inte bara sett bilderna. Jag har åkt där i morse (tisdag) och jag kan bara säga att utifrån det tänk Falu kommun har kring trafiksäkerhet så är det inte en acceptabel lösning. Det måste korrigeras.

Parallellt med busskaoset kan DT också avslöja att de tryckta tidtabellerna till hushållen, nu med mängder av fel, samt den avbrutna reklamkampanjen kostar 1,5 miljoner kronor – hittills har hälften av summan förbrukats.

Resterande summa är tänkt att användas vid ett senare tillfälle.

– Det var en god ansats med att gå ut med information. När man gör så stora förändringar finns inget alternativ än att gå ut ganska brett för att få ut informationen, kommenterar kommunalrådet.