Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Så mäts fortkörare

Annons

Fråga: Jag har en fundering kring hastighetsmätning med ”laser” som jag funderat ganska mycket på, och hoppas att någon kan bringa lite klarhet i.

Om jag har förstått det rätt så kan man mäta med ”laser” på olika sätt bland annat:

1. Man mäter fordonet som kommer emot den polisman som mäter. Man vinkar in bilisten direkt på plats.

2. Man mäter fordonet som kommer emot den patrullen som mäter. Sen har man en ”stopp bil” länge fram som stoppar fordonet. Dvs. ”mätpatrullen” har rapporterat till stoppatrullen att det kommer ett fordon som stoppas.

3. Man mäter fordonet. Som kommer emot patrullen som mäter, sitter i sitt fordon. Sedan när en fortkörare passerat så packar man ihop sakerna och åker efter och stoppar fordonet.

När det gäller de två första metoderna är det inte några konstigheter. Här är det enkelt att binda mätningen till ett specifikt fordon.

Men den tredje metoden. Där måste det vara svårt att binda/bevisa att det var just fordonet X som körde för fort. Om det ex. kommer tre bilar på rad och polisen uppmäter ett av fordonet att det kör för fort. Sedan åker efter (gör inga mätningar då) de fortkörande fordonet och stoppar det. De uppvisar resultatet på mätinstrumentet, samt ett handskrivet protokoll med reg.nr och hastighet.

Min fråga vid denna typ av mätning, vad har man som binder mätningen till just det fordon man stoppat. I alternativ 1 och 2 ovan blir man stoppad direkt. Men inte i det sista alternativet.

Finns det någon teknisk bindning? Kan det inte finnas en möjlighet att man siktat på ett av de andra fordonen som låg på rad? Är det polisen tjänstemanna ansvar man får lita på?

Det jag menar att alternativ tre måste vara ett ganska osäkert alternativ att mäta på då man inte med 100% kan binda mätningen till fordonet? Och kanske inte helt rättsäkert?
Hoppas ni förstår frågan.
Tacksam för svar.

Svar:  Det vanligaste förfaringssättet är att man mäter på mötande trafik och fortkörande fordon stoppas. Vi kan också mäta hastigheten bakifrån på fordon (sk flyende) för att sedan ha en stoppstation längre fram eller att stoppa fortköraren med hjälp av polisfordon. Kan vara lämplig arbetsmetod på flerfiliga vägar. Som svar på fråga 3 är att förfaringsmetoden som Du beskriver inte används särkilt ofta. Kan var enda sättet att mäta på flerfiliga vägar, typ motorväg.

När vi mäter med laser så är det ett rödpunktsikte som vi placerar på det fordon vi ska mäta. Det är inte alls svårt. Föreligger oklarheter beträffande identifiering av mätt fordon ska polismannen underkänna sin mätning. Är polismannen säker på att rätt fordon stoppats föreligger inga hinder för rapportering och bilföraren kan erkänna eller förneka och få sin sak prövad av åklagare/domstol. Det är således polismannens ansvar att han gjort rätt, mätt rätt fordon och avläst instrumentet rätt. Polisen får sedan under ed vittna på detta vid ev rättegång.

Vänliga hälsningar
P-O Nordqvist
Trafikenheten