Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Så klarar du långloppet

– Jag lär ut allt jag kan om skidåkning i boken, säger Mattias Svahn om nyutkomna "Längdskidåkning- en träningsguide inför Vasaloppet och andra långlopp".

Annons

Mer än Mattias Svahn kan om skidåkning behöver ingen veta, för han har själv varit tävlingsåkare med exempelvis två fjärdeplatser i Vasaloppet, tre segrar i Engelbrektsloppet och en seger i Skinnarloppet på meritlistan. Efter den egna skidkarriären lär han andra åka skidor och träna rätt, som föreläsare, skidinstruktör och egen företagare, tillsammans med hustrun Christina.

– Man kan säga att jag planerar vintersäsongen från april till fram på hösten. Från november till februari anordnar jag läger varje helg, i Mora, Idre och Jokkmokk, exempelvis. Nyligen har Staffan Larsson och jag varit i Ramsau med vårt gemensamma läger. I slutet av januari åker jag med 300 personer till Marcialonga i Italien, en långloppsresa tillsammans med företaget M2, som jag är delägare i. Under de senaste åren har jag varit expertkommentator i SVT.

Och nu är du författare. Varför skrev du boken?

– Jag fick en förfrågan från Bonniers, efter det att någon som kände någon i Bonnierledningen varit på skidläger hos mig.

Vilka vänder sig boken till?

– Alla, från dem som inte åkt så mycket skidor till elitmotionärer.

En titt i den 146 sidor tjocka boken visar klart att Mattias Svahn lyckats med sin föresats. Boken är pedagogiskt upplagd med konkreta och detaljerade tips både till den som vill ägna sig åt "lätt" träning på 3-4 träningstimmar i veckan, "medel" för den som tänker lägga ner 6-7 träningstimmar i veckan och "hård" träning för den som är elitmotionär. Allt illustrerat med bra bilder som visar vad det handlar om.

Vilka är dina allra bästa råd?

– Att träna regelbundet och att variera träningen. Ett vanligt fel är att du tränar i samma spår, lika långt och i samma tempo varje gång. Det jämför jag med att äta pytt-i-panna fem dagar i veckan, säger Mattias.

Det innebär också att det nödvändigtvis inte är bättre att ha tränat 100 mil skidor jämfört med att ha åkt hälften.

– Den vanligaste frågan jag får är just hur många mil någon "bör" åka inför ett långlopp. Det beror på. Det är alltid bra att åka mycket skidor- men det beror mycket på vad man gör de milen man åker- så som att träna teknik. Förfinar du den sparar du mycket kraft och energi och därmed tid. Ett bra tips är att åka utan stavar.

– Variera också farten under träningsmilen, kort och lite hårdare ibland och planera också in några riktiga långpass på minst halva långloppssträckan. Teknikträning är lika viktig som mängdträning, om inte viktigare och dessutom att lära sig sina skidor, hur lång fästzon för vallan som passar just dig.

– Det absolut vanligaste felet många motionärer gör är att de är helt stela i höfterna. Ett aktivt höftarbete underlättar tyngdöverföringen.

Boken innehåller tips, råd och instruktioner om konsten att åka skidor, hur man tränar (året om) inför ett långlopp, utrustning, vallning, lämplig kost och hur man "åker med huvudet".

– Glöm inte bort att njuta och ha kul- det är ändå grundbultarna i idrotten.

Annons