Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Så klarar butikerna konkurrensen från Kupolen

Att inte vara som andra, kvalitet och service, bra kundrelationer, vara flexibel och ett brett sortiment.
Det är en del av kriterierna för att få en butik att överleva enligt några affärsidkare i centrala Ludvika.

Annons

På kort tid har ett par affärer i centrala Ludvika slagit igen och affärslokaler står tomma. I vissa kretsar talas det om kris, men det finns också ett antal butiker som lever i högsta välmåga.

Tidningen har besökt fem av dessa butiker, som alla har varit etablerade i många år och som klarat konjunktursvängningarna utan allt för stora problem.

En första fråga är hur dessa butiker lyckats överleva?

– Att inte vara som andra och individanpassa sortimentet, säger Jan Engel, som har Classic Sport på Eriksgatan.

Engel har haft butiken i 26 år och i 16 år på nuvarande plats. Han säljer golfutrustning, utrustning för ljud och bild och en del annat.

– Att nischa sig är också viktigt, påpekar Engel.

En verklig veteran i branschen är Anna-Lill Karlsson som ensam driver Petterssons Färg på Köpmansgatan. Färgaffären har funnits sedan början av 1900-talet och Anna-Lill kan snart fira 40 år som affärsidkare.

– Butiken ligger centralt och det är en klar fördel. Sen har jag annat sortiment än andra färgaffärer, bland annat hobby och konstnärsmaterial. Och så har jag ett antal stamkunder, folk känner igen mig och jag satsar på kvalitet och bra service.

Det är några av Anna-Lills förklaringar till att rörelsen har överlevt i alla år.

När Peter Nilsson öppnade Servis på Storgatan var det många som skakade på huvudet och sa att det aldrig skulle hålla. Det är snart 15 år sedan och det kan konstateras att belackarna hade fel.

– Bra kundrelationer, vi lyssna på kunderna och är det något som vi inte har hemma så tar vi hem det. Och bra priser, säger Nilssons är recept för en välmående verksamhet.

Att lyssna på kunderna är något Carmen Ljung också prioriterar. Hon driver damklädesbutiken Jungen på Engelbrektsgatan.

– Det är också viktigt att inte trampa på i samma hjulspår. Förut hade vi barnkläder, ungdomskläder, herrkläder och damkläder. Men sen har vi allt eftersom anpassat oss och nu har vi bara damkläder, berättar Carmen Ljung.

Hög prioritet hos bokhandeln Globe på Engelbrektsgatan är att se till så att varorna finns hemma.

– Ett brett sortiment och exceptionellt bra service, är annat som vi tycker är viktigt, säger Anders Källgren på Globe.

Att dessa butiker också drivs i privat regi och inte är kopplade till någon stor kedja har också bidragit till att de överlevt.

Samtliga dessa fem butiker har naturligtvis haft svackor när konjunkturläget har sväng, men gemensamt för dem är att under dessa perioder har man haft is i magen och gjort vissa justeringar av verksamheten.

En annan intressant fråga är vad som behöver göras för att få bättre fart på affärslivet i Ludvika.

Anders Källgren skulle vilja se att delar av gågatan glasas in och att det behövs större affärslokaler. Carmen Ljung tycker att gågatan (Storgatan) ska förlängas för att göra centrum större. Bättre samarbete mellan butikerna föreslår Peter Nilsson och Jan Engel vill att det jobbas för att få folk att ändra attityd, för det mest finns i Ludvika enligt honom.

På frågan om vilka butiker de saknar i centrala Ludvika, tycker merparten att utbudet är bra som det är men några önskemål finns.

– En järnaffär, säger Anna-Lill Karlsson.

– En bra klädaffär för ungdomar, tycker Carmen Ljung.

Och en återkommande fråga i dessa sammanhang är hur IKEA:s etablering i Borlänge kommer att påverka affärslivet i Ludvika.

– Jag tror att det blir tufft i drygt ett år, sedan lugnar det ner sig, säger Jan Engel.

Anna-Lill Karlsson tror att det inte kommer att påverka alls.

– De som i dag åker till Örebro och Västerås, kommer i stället att åka till Borlänge.

Peter Nilsson däremot tror att det kommer att få konsekvenser.

– Jag tror att det blir ytterligare en anledning att åka till Borlänge och handla.

Carmen Ljung har ungefär samma inställning som Anna-Lill Karlsson och Anders Källgren anser att IKEA inte är något hot.