Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Så här blir rullskidbanan på Lugnet: "Den kommer att vara till för alla som bedriver idrott på rull"

På måndag börjar arbetet med nya asfaltbanan på Lugnet. Första etappen ska ligga klar redan innan vintern.
– Första delen ska vara klar innan vi lägger snö i början av december, säger Anders Nordlund, tillförordnad VD, Lugnet i Falun AB.

Annons
Vi kommer att få ett mycket större användningsområde på stadion än förr

Nu är det klart för byggstart för asfaltbanan på Lugnet. På måndag inleds arbetet med den drygt 4 kilometer långa asfalterade slinga som ska löpa längs elljusspåret. Banan kommer att bli 4-5 meter bred och längs den hårda beläggningen kommer fortsättningsvis ett mjukt underlag att finnas för löpning.

Man kan tro att det är en rullskidbana vi ska bygga

Nere på stadionområdet kommer hela den nuvarande grusplanen att asfalteras och ge plats för en drygt 300 meter lång rundbana för bland annat inlines och annan streetsport.

– Vi kommer att få ett mycket större användningsområde på stadion än förr, säger Anders Nordlund.

Mathias Bergqvist representerar Föreningen Svenska skidspelen och är den som har drivit projektet i hamn.

– Man kan tro att det är en rullskidbana vi ska bygga, men det är en asfaltbana. Den kommer att vara till för alla som bedriver idrott på rull. Som Inlines, Cykelsport, Rullskidor och den viktigaste målgruppen, de som är funktionshindrade.

Syftet med asfaltbanan på Lugnet är inte enbart att locka toppåkare.

– Den här banan är inte bara till för eliten, utan det här är riktat till barn och ungdomar. Även om det säkert kommer att vara elitåkare ute efter spåret ibland också.

Upphandlingen av entreprenaden vanns av Dalafrakt entreprenad AB och arbetet inleds på måndag. Hela asfaltbanan som kommer att kosta ungefär 12 miljoner kronor att bygga och ska vara klar om ett år. Men den del av banan som påbörjas på måndag ska vara klar tidigare än så.

– Det beror på väder och vind, men den delen ska vara klar innan vi lägger snö i början av december, säger Anders Nordlund.

Lugnet är långt från den första skidanläggningen med en rullskidbana.

Varför har det tagit så lång tid?

–Vi har tittat på det här tidigare, men vi har nog inte varit riktigt mogna för det. Men nu när man ser helheten så inser man att det är så mycket mer än bara en rullskidbana som vi ska bygga, säger Mathias Bergqvist, och fortsätter:

– Nu kan många idrotter flytta sina verksamheter till Lugnet från exempelvis industriområden och halkbanan på Ingarvet. Nu kommer dessutom rullstolsburna att kunna ta sig ut i naturreservatet, det gick knappt förut.

Finansieringen av bygget kommer från bidrag från Allmänna Arvsfonden och Riksidrottsförbundet, men Falu kommun har också en del i bygget och kommer att byta ut hela ljusdelen efter elljusspåret.

Något som kan orsaka förseningar eller merkostnader är tillståndet från Länsstyrelsen som behövs för att få asfaltera i naturreservatet

– De är väldigt noga med att det inte blir för framträdande i naturen. Banan får bland annat inte ligga för högt utan måste vara i markplan, säger Anders Nordlund som också vill rikta ett stort tack till Mathias Bergqvist som har varit drivande i projektet.

– Vi riktar en stor eloge till Mathias som har drivit det här, att vi sitter här idag och har ett avtal är Mathias förtjänst.

Mathias Bergqvist vision om asfaltbanan är klar.

– Jag tror att det kommer vara fullt med folk här som åker inlines, cykel eller rullskidor och även rullstol här på stadion, det är det jag förväntar mig att se när det är klart.

Annons