Annons
Vidare till dt.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Så blir du lurad på restaurang

Skinkan skulle vara "granrisrökt". "Dala-färsen" och "Parma-skinkan" kom inte säkert från Dalarna eller Parma. Var tredje restaurang i Borlänge uppgav felaktiga eller osäkra uppgifter i menyn .
Det berättar livsmedelsinspektörerna Mattias Nolåkers och Ingela Johansson.

Pizzeriorna är redan inspekterade. Nu har miljökontoret besökt 58 restauranger i Borlänge för att kontrollera om rätterna verkligen innehöll de livsmedel som stod på menyn. Fyra inspektörer gjorde jobbet. De gick till kylar och skafferier och läste på förpackningar.

Ärlighet, eller redlighet som miljökontoret säger, övervägde. De flesta gånger var marknadsföringen helt korrekt.

– Till exempel hittade vi inget fusk med oxfilé, lax eller rödspätta, säger Mattias Nolåkers och Ingela Johansson.

Men en tredjedel av restaurangerna uppgav felaktigheter i menyerna.

* På fem av fjorton ställen som serverade fetaost fick gästerna något helt annat, ofta salladsost.

* Parmesanost visade sig ofta vara annan ost, ibland varianter av parmesan. Ett fall av "mozzarella" var i verkligheten riven ost.

* På menyn hade fyra matställen "Parma-skinka", varumärksskyddad, lufttorkad skinka från Parma i Italien. Men i tre fall var ursprungsorten fel eller osäker.

* Fyra av fem restauranger som uppgav att de serverade "krabba" sålde i verkligheten crabbfish, vit fisk med krabbarom.

* Lammfilé var lammytterfilé (två fall) och "tryffelsås" smaksatt på kemisk väg helt utan tryffelsvamp (två fall).

Inspektörerna hittade också exempel på falsk marknadsföring i syfte att få rätten att verka mer speciell. Dit hör "granrisrökt skinka" där ingen kunde belägga att skinkan var rökt just på granris. "Dalafärs" kunde inte heller spåras till just det egna landskapet.

Bristerna beror oftast på okunskap. Personalen har trott att de serverar rätt livsmedel, betonar Mattias Nolåkers.

– Men visst förekommer det att restauranger fuskar. Jag tycker att det är allvarligt. Kunderna ska kunna lita på att det som står på menyn är det som serveras.

Felen kan också bli svåra för allergiker, framhåller Ingela Johansson. Den som inte tål komjölksprotein men ändå klarar äkta fetaost, som ska vara gjord av får- eller getmjölk, kan bli sjuk om osten sedan visar sig vara vanlig salladsost.