Annons
Vidare till dt.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Så ändras kollektivtrafiken i Falun-Borlänge

Det blir stora förändringar i kollektivtrafiken i höst. Färre antal bussar, men ändå tätare turer mellan Falun–Borlänge.
Vissa områden blir däremot helt utan bussförbindelse.

På onsdagskvällen presenterade Dalatrafik sitt nya linjenät mellan Falun–Borlänge.

– Den nya upphandlingen blev inte lika billig, avtalet blev cirka 20 procent dyrare, säger Dalatrafiks vd Conny Strand.

Kostnaden för stadstrafiken i Falun har närapå fördubblats sedan 2011. Samtidigt minskade antalet resenärer.

– Vi har ju stora behov i bland annat skola och omsorg, så vi var tvungna att inleda ett sparpaket. Bussarna blev 10 miljoner dyrare än vad vi hade räknat med, säger Joakim Storck (C), kommunalråd i Falun.

Samma negativa utveckling har skett i Borlänge.

– Kollektivtrafiken låg inte i paritet med andra kostnader i kommunen. Nu har vi justerat ner det till en hanterbar nivå med relativt små förändringar, säger Leif Lindström (V), kommunalråd i Borlänge.

Falun skär ner på kollektivtrafiken med 12,5 miljoner kronor och för Borlänges del handlar det om 9,4 miljoner.

– Målet är förstås så många resenärer som möjligt. I dag är antalet som åker buss lågt, det är bara Gotland som har färre resenärer, säger Joakim Storck.

Därför väljer nu Dalatrafik att satsa där det är flest som åker.

– Det är färre bussar som ska gå varje dag och då gäller det att planera på bästa sätt, säger Conny Strand.

De turer som har få resenärer försvinner helt, medan bussarna mellan Falun-Borlänge kommer att gå var femte minut i rusningstid.

Mattias Ahlström på Dalatrafik, har varit involverad i planeringen av det nya linjenätverket. Han berättar att linjerna 151 och 152 som går mellan städerna, får en längre sträckning. Samtidigt införs de två nya linjerna 153 och 154. Turer förlängs till Skräddarbacken och Kvarnsveden i Borlänge, samt till Britsarvet och Hosjö i Falun. Detta ska i viss mån kompensera för den minskade stadstrafiken. Högskolorna i respektive kommun, blir också målpunkter.

– Linje 1 i Borlänge kommer att börja gå till Dala Airport igen, berättar Mattias Ahlström.

Förbindelsen mellan Falun–Bjursås ska också bli bättre i det nya linjenätet.

– Falun får ett modernare stadsnät, ett system som inte blir lika slingrigt, säger vd:n Conny Stark.

Läs mer: Dessa områden i Falun riskerar bli utan kollektivtrafik

Läs mer: Källviksborna rasar över planer på ändrad busslinje