Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Ryanair ställs inför EU:s domstol

Nu ska EU:s domstol avgöra vilka rättigheter passagerare har när deras flyg blir inställt. I grunden ligger en tvist mellan Ryanair och ett par som företrätts av Konsumentombudsmannen.

Annons

– Det är bra ur juridisk synvinkel att få en enhetlighet i Europa, det är regler som handlar om Europas medborgare, säger Daniel Karfs, jurist på Konsumentombudsmannen (KO) och parets ombud i tingsrätt och hovrätt till TT.

Paret vill ha ersättning för utlägg i samband med ett inställt flyg i maj 2006. KO fick rätt i tingsrätten men förlorade i hovrätten och i början av mars beslutade Högsta domstolen att inhämta ett förhandsavgörande från EU:s domstol.

De olika utslagen har bland annat berott på oenighet kring hur man ska tolka förseningsbegreppet och olika praxis i olika länder.

– I vissa länder har man tolkat det som att man inte är försenad om flyget blir inställt. För mig som passagerare spelar det ingen roll varför man inte kommer hem en viss tid, men inom juridiken är det inte så lätt.

Att Sverige skickar den här typen av mål till EU:s domstol är mycket ovanligt, enligt Daniel Karfs som nu hoppas på ett snabbt avgörande.

– Man får vackert ställa sig i kö. Det kan nog ta flera månader, kanske ett år eller mer, men jag hoppas det går fort.