Annons
Vidare till dt.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

RUNNBERG: PRO Somalia bör göra sin insats för lugna bussar helt ideellt

Det har varit stökigt på linje 3 i Borlänge. Dalatrafik agerade alldeles korrekt när man härom månaden satte in ett vaktbolag för att skapa ordning och trygghet på bussarna.

Det är inte OK att ungdomsgäng tar över den offentliga miljö som en buss måste betraktas som.

Ett samhälle måste emellertid alltid fundera över hur vägen ifrån en situation med uniformerade vakter, som agerar med särskilt lagstöd, kan börja anträdas.

Självklart är det bättre om det civila samhället kan uppnå samma resultat vad gäller trygghetsnivå som närvaron av vaktbolag och ytterst polis står som garant för.

Dalatrafik tycker uppenbarligen att ordningssituationen på bussarna nu är sådan att det kan vara dags att prova en lösning där äldre personer, pensionärer, som ungdomarna har respekt för, är den faktor som gör bussresorna ordnade och trygga för alla.

LÄS ÄVEN: Somaliska pensionärer ska stoppa stöket på bussen

Lösningen är inte ovanlig. Den är till exempel i linje med arbetssättet i de förortskommuner runt Stockholm som arbetat aktivt med att få föräldrar och farföräldrar engagerade i problemungdomars skolgång - med gott resultat.

Uppdraget är närvaron i sig - PRO-gänget ska enligt Dalatrafik inte ge sig in i varesig handgemäng eller diskussioner. PRO:arna blir busschaufförens "extra ögon" i bussen och PRO Somalia ska också börja nattvandra.

Modellen har redan blivit framgångsrik för resenärerna. Men den här nedtrappningen av åtgärderna för att säkra lugn på bussarna har nu polisanmälts av länsstyrelsen.

Den springande juridiska punkten verkar vara att det finns ett formellt avtal mellan Dalatrafik och PRO-gänget där PRO utlovar närvaro på bussarna mot ersättning till en samlingslokal.

Därmed, menar länsstyrelsen, kan PRO-gänget klassas som väktare i juridisk mening.

Situationen borde kunna lösas på ett pragmatiskt sätt.

Dels borde det vara i PRO Somalias intresse att göra denna insats helt ideellt. Det är inte bussbolags uppgift att ordna samlingslokaler åt PRO. Föreningar beskriver sin verksamhet, sitt medlemsantal och söker föreningsbidrag - det är den normala gången.

Dels borde det vara enkelt för Dalatrafik att visa att samarbetet med PRO är långt ifrån vad som konstituerar ett formellt väktaruppdrag.

Inslag av "värdar" förekommer på krogar, järnvägsstationer, fotbollsarenor och borde kunna finnas på bussar, utan att man träder över den juridiska gränsen till väktaruppgifter.

Att civilsamhället genom något så enkelt som närvaro av ett gäng grånade pensionärer kan bidra till lugnare miljö och trygga bussresor, bör välkomnas av alla.