Annons
Vidare till dt.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Rostiga tankar innehöll olja

Det var under de avslutande markarbetena efter rivningen av den gamla restaurangfastigheten på Valhallavägen som de två rostiga oljecisternerna upptäcktes.
Kvar i dem fanns cirka 4 000 liter eldningsolja blandat med vatten.

De två cisternerna, med en kapacitet på cirka 20 000 liter vardera, har legat i marken i åtskilliga år och kan ha kopplingar till de bostadshus som fanns på området fram till 1960-talet, då de revs.

Av allt att döma har oljetankarna inte rostat sönder men för att vara på den säkra sidan har kommunens miljöförvaltning begärt att markprov ska tas när tankarna lyfts bort av rivningsföretaget.

Erika Brömses, miljöinspektör på kommunen, besökte platsen på torsdagsförmiddagen.

– Det är svårt att säga i det här läget om marken kan ha blivit förorenad av olja så därför har vi bett entreprenören att ta markprov.

Hennes chef, Göran Eriksson, sa tidigare på dagen att man fått indikationer om viss oljeförekomst i det dagvattenfilter som mynnar ut i Lyviken.

– Men om det har något med tankarna på Valhallavägen att göra är osäkert, konstaterar miljöchefen.

Den gamla dagvattenledning som utgår från rivningsområdet kommer dock att täppas till som en säkerhetsåtgärd.

Ulf Lindblom från rivningsföretaget Fidab sa att man stötte på ledningar i marken under återställningen av området och att de ledde vidare till de två cisternerna.

Robert Hult och Anders Arnberg från miljöföretaget Ragnsells i Borlänge fick uppdraget att suga upp den olja som fanns kvar i tankarna.

– Oljan var billig förr, så därför brydde man sig inte om att tömma tankarna, spekulerade Hult, som även han bedömde att de fortfarande är täta.

Han berättade att den förorenade oljan körs till företagets anläggning i Borlänge för att blandas med spillolja.

– Sedan transporteras oljan med tåg till Tyskland, där den renas och kan används på nytt.