Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Röda Fjädern-gala i Ludvika i morgon

En ny Röda Fjädern-kampanj har börjat och denna gång går alla intäkter till barndiabetesfonden.

Annons

Lions står bakom kampanjen och dess lokalorganisation i Ludvika ordnar i morgon, söndag den 7 oktober, en gala i Folkets hus med start 17.00.

– Saxdalens och Smedjebackens manskörer kommer att uppträda i Aveny liksom kulturskolans barnkör, berättar Jan Norrgo, PR-ansvarig i Lions.

Galan leds av bröderna Morgan Spiik och Danny Norin, båda Ludvika, och Lions hoppas att publiken kommer att uppgå till åtminstone närmare 200 personer.

– Inträdet är satt till 150 kronor för vuxna och 50 kronor för dem som är yngre än 18 år. I en paus serverar vi bland annat kaffe, bullar och smörgåsar i festsalen.

Norrgo tycker att ansvariga har valt en mycket lämplig bidragsmottagare i år. Diabetes – sockersjuka – bland barn är utbrett och behovet av forskningsinsatser stort.

– De som drabbas av sjukdomen får dras med den hela livet, konstaterar han.

– Varje år är det ungefär 900 barn i Sverige som drabbas av barndiabetes och det finns ingen bot. Som jämförelse kan nämnas att omkring 275 barn varje år drabbas av cancer och av dem botas 75, 80 procent, upplyser Jan Granlund, Hindås, som är Lions kampanjledare för Röda fjädern på riksnivå.

Röda fjädern startades av tv-mannen Lennart Hyland med en gala 1965, den gången till förmån för bostäder för handikappade. Tack vare tv:s genomslagskraft fick man in 13 miljoner kronor. En enorm summa på den tiden och som i dagens penningvärde motsvarar 122 miljoner.

Röda Fjädern-kampanjer har sedan arrangerats 1969, 1989, 1999 och 2009.

– Lions fick ärva varumärket Röda fjädern. Tyvärr har varumärket misskötts, det går inte att hålla ett varumärke levande om man har kampanjer bara vart tionde år. Därför beslöt vårt riksmöte att vi skulle genomföra en kampanj vårt verksamhetsår 2012 – 2013, berättar Jan Granlund.

– Vi har nästan 13 000 medlemmar och vårt mål är att under kampanjtiden 1 juli 2012 till 30 juni 2013 få in 1 000 kronor per medlem, alltså 13 miljoner, tillägger Granlund.

– Allt vi får in vid galan på söndag går oavkortat till Röda fjädern. Vi hoppas på 20 000 till 25 000 kronor i intäkter, säger Jan Norrgo.

Annons