Annons
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Robin satsar på fortsatt SM-ledning

Rallylöftet Robin Friberg är i topp i två SM-klasser.
I helgen kördes det tredje SM-rallyt, Sydsvenska rallyt, säsongens första på grus.

Annons

Robin leder junior-SM och klassen för tvåhjulsdrivna otrimmade bilar. I junior-SM är marginalen ned till tvåan två poäng och i otrimmat har Robin fyra poäng att gå på.

– Det är otrimmat jag siktar mest på.

Förklaringen?

– I JSM blir det tuffare. Där finns ju även de trimmade bilarna med och då är min bil lite för långsam. Där har jag också haft lite tur. En del har brutit då de bakhjulsdrivna bilarna har lite problem på vintern.

I går kväll gjorde han det sista testet med bilen inför SM-starten. Men Robin har också hunnit med att köra två rallyn utan snö som underlag.

– I Simrishamnsknixen gick det väl så där. Jag tror att jag blev åtta i klassen. Jag inledde dåligt men fick upp farten mot slutet.

Det var också första gången han körde bland A-förarna. Hans framgångar har fört honom uppåt när det gäller klassificeringen som förare.

– Och då blir det ju tuffare motstånd. Men det är ju i konkurrensen som man utvecklas.

I Norrköpings Holmenskog Rallyt gick det bättre. Där hade han bra fart på bilen och körningen flöt på bra. Ända tills den sista sträckan.

– Då rasade växellådan och det vara att bryta. Men det var tur att det hände då och inte på den första sträckan på fredag.

Inför Sydsvenska rallyt får förarna köra sträckorna två gånger. Det gör att de får chansen att skriva egna noter.

– Men vi ska använda arrangörsnoterna och ändra dem. Det är smalt, kurvigt och stenigt där nere och då är det viktigt att ha med alla farligheter.

Bredvid sig i bilen har Robin Christoffer Bäck från Hedemora. Även han ung, bara ett år äldre än den 19-årige chauffören.

Och teamet har taktiken klar för sig.

– Det går inte bara att gasa. Då kan hela säsongen vara förstörd, nu när utgångsläget är så bra. Så det gäller att köra med insidan av huvudet då det är dumt att göra misstag.