Annons
Vidare till dt.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Riskabelt förbud

Dubbdäcksförbud på gator i bland annat Stockholm kan även påverka säkerheten uppe på Dalarnas vägar, menar riksdagsledamöterna Ulf Borg och Lars Beckman.
– Problemet uppstår när folk då i stället köper de dubbfria friktionsdäcken i tron att de är lika trafiksäkra på vintern som dubbdäcken, säger Ulf.

Riksdagens Utredningstjänst har på uppdrag av Ulf Borg och Lars Beckman, moderata riksdagsledamöterna för Dalarna respektive Gävleborg, tagit fram en rapport som berör användandet av dubbfria vinterdäck, så kallade friktionsdäck.

– Vi har varit lite i elden när det gäller dubbdäck och det att vi ställer oss tveksamma till dubbdäcksförbud, säger Ulf Borg.

Det är tillåtet att använda dubbdäck under perioden 1 oktober till 15 april, men undantag kan göras under annan tid om det är eller befaras bli vinterväglag. Kommunerna har även möjlighet att sätta egna förbud på sina vägar. En av de platser där det råder förbud är Hornsgatan i Stockholm, berättar Ulf.

– Problemet uppstår när folk då i stället köper de dubbfria friktionsdäcken i tron att de är lika trafiksäkra på vintern som dubbdäcken. Däcken kallas ibland felaktigt för allrounddäck, vilket gör att vissa köper dem på hösten för att sedan kunna använda dem även på sommaren.

Enligt rapporten så är det lika farligt att köra med friktionsdäck sommartid som det är att köra med sommardäck på vintern. En undersökning från Trafikverket visar att det är 40 procents större risk att förolyckas i en trafikolycka med friktionsdäck jämfört med dubbdäck.

– Dessa däck behöver inte vara fel om man bara kör kortare sträckor i stadsmiljö. Men det är skillnad här i Dalarna där det många gånger är ett måste att använda bil för att ta sig omkring. Och eftersom vi ju även har dem som kommer söderöver för att besöka våra vinterturistmål så påverkar förbuden i dessa städer även trafiksäkerheten här, förklarar Ulf.

Huvudmotivet till att ha restriktioner för dubbdäck är de partiklar som rivs upp i gatorna.

– Det finns ett problem med partiklar i storstäderna, som på tillexempel Hornsgatan. Men man måste se helheten. Partiklar förkortar ju levnadstiden betydligt mindre för en person än om han eller hon skulle dö 30-40 år för tidigt i en trafikolycka.

– Vi vill väcka debatt och se till att de som köper friktionsdäck känner till svagheterna. Det är en otrolig skillnad, som många inte tänker på. Vi åker med jättebra bilar och det är krockkuddar hit och dit, men så åker vi med dåliga däck.