Annons
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Risk för missade organ

Risk för missade organtransporter, förstörd asfalt och oro för den tekniska utrustningen.
Det är några av orsakerna till att Dala Airport säger nej till dragracing.
– Det är synd att de inte har någonstans att vara. Det är ett bra evenemang, säger Henrik Johansson, flygplatschef.

Annons

Dragracingklubben sätter sitt hopp till politikerna. Att politikerna påverkar Dala Airport att öppna upp för nya tävlingar.

Men flygplatsbolaget, som ägs av bland annat Borlänge kommun, ser ingen möjlighet till detta.

– En missad organtransport på grund av ett sådant evenemang vore enligt min mening en katastrof. Vår strävan är att aldrig behöva stänga flygplatsen då flygambulans och organtransporter kommer med väldigt kort varsel, säger Henrik Johansson.

Vidare pekar han på att asfalten förstörs. Banan asfalterades om 2012 för nära 14 miljoner kronor.

– Dragracingklubben och Dala Airport gjorde vid några tillfällen försök med att blästra eller högtrycksspola bort gummiresterna men utan framgång.

Johansson pekar även på att det saknas resurser att freda all den tekniska utrustning som finns.

– Vi har ingen aning om vem och vilka vi släpper in. Den typ av bevakning vi skulle behöva är helt orimlig att få till.

Transportstyrelsen säger varken ja eller nej till tävlingar om flygplatsen är stängd.

– Men i det ögonblick vi öppnar upp igen så ska regelverket vara uppfyllt, och det är där problemen uppstår, säger Henrik Johansson.

När banan asfalterades om 2012 fick dragracingklubben arrangera en sista tävling.

– Det var för att gå dem till mötes och göra ett så bra avslut som möjligt, något vi med facit i hand kanske inte skulle ha gjort. Klubben var då helt införstådd med att det är slutåkt på banan. Det förvånar mig att man nu tar upp frågan igen.