Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

"Risk att jobbet blir halvgjort"

/
  • Stockholm, april i år. Asfaltsläggarna rev upp väggen, slet bort vindskivor och bröt i taket. Sedan erbjöd de sig att laga huset. Liknande händelser har utspelat sig över hela södra Sverige under de senaste veckorna och är ett återkommande problem sedan många år.

Varje vår far de så kallade asfaltsläggarna fram över Sverige och erbjuder billiga tjänster.
De kan vara seriösa, men konsumentvägledaren Christina Bröms råd är hängslen och livrem.
– Ska man anlita dem ska man vara väldigt försiktig, säger hon.

Annons

Takläggare, asfaltsläggare, plattläggare och takrengörare.

Varje vår och sommar far de fram, ofta i mindre arbetsfordon, och erbjuder sina tjänster i Sverige för en ringa slant och gärna i förskott.

– Vi kan inte förbjuda folk att göra affärsuppgörelser. Vi kan bara varna för att det kommer bli bråk om pengar, säger Anders Stikå, chef för länets bedrägerirotel.

Och efter varje säsong sitter polisen med en hög anmälningar från missnöjda kunder.

Överenskommelsen som görs är oftast muntlig och ord står mot ord. Ett eventuellt bedrägeri blir svårbevisat.

Christina Bröms, konsumentvägledare i Mora, Orsa och Rättvik, understryker att det finns bland de tillfälligt etablerade företagen finns såväl som det kan finnas en del oseriösa företagare.

– Men man ska vara väldigt försiktig. Jag skulle rekommendera hängslen och livrem. Risken finns att jobbet blir halvgjort och företaget i fråga är omöjliga att få tag på sedan, säger Christina Bröms.

– Om man ändå funderar på att anlita dem är referenserna superviktiga. Att ta kontakt med kunder som anlitat företaget och höra sig för om hur lång tid det tar, om de blir färdiga eller om det blir halvgjort eller liknande.

Christina Bröms understryker också vikten av att man försäkrar sig om att företaget i fråga verkligen existerar.

– Då ska de ha papper på att det är ett riktigt företag. Man kan också söka och googla på företaget, är de oseriösa är det oftast så att fler har råkat ut för det. Man kan också besöka Konsumentverkets hemsida och kontrollera om det finns signaler som tyder på att flera har råkat illa ut. Om så är fallet ska man dra öronen åt sig.

Men har man bestämt sig för att nappa på erbjudandet är ett skriftligt avtal starkt rekommenderat.

– När man ställer frågan och får en prisuppgift kan det bara avse materialet och visa sig att arbetskostnader inte ingår. Se till att alla papper är i sin ordning och kontrollera vad som ingår om man ingår avtal.

Om ett ungefärligt pris skrivs in i avtalet säger konsumentköplagen att man vid arbeten får lägga på max 15 procent av summan.

För utländska företagare gäller lika villkor som för svenska.

– Utför ett utländskt företag arbete i Sverige är det svensk lagstiftning som gäller, säger Christina Bröms.

Annons