Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Rindi planerar att återuppta produktionen av pellets

Sex timmar efter att kommunstyrelsen meddelat att de skulle teckna ett nytt avtal med bland annat Rindi, kom en rad objekt ut på nätauktionföretaget Kvarndammens hemsida, utrustning från Rindi i Vansbro.
– Det finns ingen koppling till det, det har bara råkat bli så, det är utrustning som vi inte använt på många år och som vi säljer. Vi planerar tvärtom att med tiden dra i gång produktionen igen, säger Bo Hägg, Rindi.

Annons

Den utrustning som nu Rindi ska sälja vid Kvarndammen är bland annat transportband och tre flistuggar. Sammantaget är det uppskattade värdet på de totalt 14 utropen 1,2 miljoner kronor. Vad det sedan ger i slutänden är oklart, men Hägg tror att det i bästa fall kan komma upp i de summorna.

Han understryker att den utrustningen som nu ska säljas inte är något slags avrustning av verksamheten i Vansbro.

– Fabriken är konserverad under tiden som vi funderar på hur vi ska göra och framför allt tills marknadspriserna gått upp så vi kan få lönsamhet igen, säger Bo Hägg.

Om och när det blir en återstart av tillverkningen av pellets styrs helt av detta och ett beslut kan komma tidigast under våren och sedan tar det ytterligare några månader innan tillverkningen kommer i gång.

– Vi vet att det är besvärligast att tillverka pellets under vintern, så det är ett av skälen till att det inte blir något i höst, men då kommer vi inte att köra med samma tryck som vi gjort tidigare, poängterar Hägg.

Även om produktionen aldrig kom upp i 70000 ton om året, så var det i varje fall målsättningen.

– Vi tror att vi kan få lönsamhet med en produktion på cirka 35000 ton om året, då håller dessutom utrustningen bättre, påpekar Hägg.

Just nu är det nio anställda vid Rindi i Vansbro och de jobbar med att packa pellets från anläggningen i Älvdalen.

Om samtliga som fick gå i somras kan erbjudas jobb igen vid en återstart vill Hägg inte spekulera i.

– Jag är inte hemma på det, vet inte heller om det går att köra bara på två skift eller om det är bättre att inte köra alls på vintern, avslutar Hägg.