Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Restauranger i Dalarna dåliga på lokala råvaror

– I konkurrensen om kunderna kan närproducerade råvaror bli ett starkt argument. Nina Nurmesniemi, kommunikatör på LRF Dalarna - Gävleborg framhöll detta då LRF:s undersökning av 38 lunchrestauranger i Dalarna presenterades på onsdagen. Undersökningen visar bland annat att få svenska råvaror används i köken.

Annons

–Även om konsumenten inte frågar så mycket om råvarorna vet vi att det är uppskattat med svenskt och närproducerat. Det kan också få större betydelse i valet av restaurang, förklarar Nina Nurmesniemi och fortsätter med att berätta om bakgrunden till den undersökning LRF Dalarna gjort under hösten:

– Vi ville få besked om hur krögarna tänker då det gäller svenska och importerade råvaror. Hur vi från LRF:s sida kan bidra med information och kontakter mellan producenter och krögare. Tidigare har det inte varit riktigt fokus på restauranger.

Hos 38 olika lunchrestauranger, med spridning i hela Dalarna, har LRF provätit luncher. Krögare och kockar har intervjuats om råvaror. Några av frågorna har gällt hur mycket som är svenskt, om något är lokalproducerat och vad som styr inköpen.

– Hos sju av tio restauranger serveras mat där från 80 procent till allt är importerat. Tre av tio satsade lite mer på svenskt, sammanfattar Nina Nurmesniemi som konstaterar att det i Dalarnas lunchrestauranger används lite mer lokalproducerat än hos restaurangerna i Gävleborg som också kartlagts.

Undersökningen ger besked om att hälften, 50 procent, av krögarna tycker svenskt är kvalitet, medan 30 procent tycker att det inte är någon skillnad kvalitetsmässigt mellan import och svenskt.

Priset är avgörande, det framgår med önskvärd tydlighet av krögarnas svar på frågan om varför de inte väljer svenskt. Här slås också fast att kunderna inte är villiga att betala mer för svenska råvaror.

Krögarna upplever vidare på råvarorna är ojämn och att tillräckligt med råvara saknas. Då det gäller kundernas intresse för varifrån råvarorna kommer visar undersökningen att 15 procent av kunderna frågar om detta .Lika många frågan ibland Majoriteten, 70 procent, frågar aldrig om råvarornas ursprung.

– Vi som producenter måste veta vad krögarna efterfrågar. Vi vill lyfta fram våra fina råvaror och att Dalarnas konsumenter ska uppskatta dom, framhåller Inger Bengtsson, styrelseledamot i LRF Dalarna med 6300 medlemmar.

Inger , nötköttsbonde på Smedsbo gård i Garsås, vill påpeka att självförsörjningsgraden måste bli högre då det gäller svenska råvaror.

– Det öppna landskapet blir en biprodukt om valet blir närproducerat och lantbrukarna i Dalarna gynnas. Värden som öppet landskap kan inte importeras, betonar Inger Bengtsson.

– Priset är mycket viktigt då det gäller svenskt kött. Det görs rejäla påslag som påverkar prisbilden, säger Wera Arkeberg, grisproducent i Arkhyttan, Stora Skedvi.

–Det är priset som är avgörande för vår del, säger Johan Fredriksson, kock på SSAB i Borlänge.

Johan konstaterar att det ofta tar tid att hitta närproducerat och att få allt från samma ställe.

Enkelheten för att komma åt varorna Johan Fredriksson viktigt för helhetsbedömningen. Men Johan vill peka på faran med bara köpa råvaror utifrån. Det hotar bygden och värden som just det öppna landskapet.

Steg två i kampanjen för svenska råvaror i luncherna blir nu möten mellan producenter och krögare. Argumentet att svenskt och närproducerat kan bli en fördel ur konkurrenssynpunkt kan då vara en av programpunkterna.