Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Replik: Vi har i många år jobbat för att förbättra tågens och bussarnas punktlighet

Annons

Svar på repliken av Vi resenärer, med rubriken ”Det går inte att lita på att buss och tåg kommer i tid...”, DT 4 februari.  Det går alltid att kritisera det som inte står i en debattartikel. Ofta betraktas kollektivtrafiken som en kostnad i kommunernas, landstingens och regionernas budgetar. Syftet med vår debattartikel var att visa att kollektivtrafiken ökar bruttolönerna, skatteintäkterna och sysselsättningen. I Dalarna skulle 8500 jobb försvinna, utöver de som är anställda i kollektivtrafiken, om kollektivtrafiken togs bort. Bruttolönerna skulle sjunka med 700 miljoner kronor och skatteintäkterna med 75 miljoner kronor varje år.

I rapporten pekar WSP dessutom på att kollektivtrafiken minskar kommunernas, landstingens och regionernas kostnader inom andra ansvarsområden, framförallt kostnaderna för sjukvård genom att tåg- och busstrafiken höjer trafiksäkerheten, reducerar bullerstörningarna, minskar utsläppen av miljöfarliga ämnen och bidrar till människors vardagsmotion. För Dalarna handlar det om cirka 80 miljoner kronor i minskade kostnaderna varje år. Detta stärker argumenten för att göra satsningar på kollektivtrafiken, inte minst de punktlighetsåtgärder som Jan-Åke Bosell efterlyser. Istället för att reflexmässigt kritisera vår debattartikel för att den inte uttryckligen handlade om punktlighet den här gången borde han försöka driva punktlighetsfrågan konstruktivt. 

Svensk Kollektivtrafik och dess medlemmar har under många år arbetat för att förbättra tågens och bussarnas punktlighet. Det var bland annat därför vi skrev i debattartikeln att vi anser att staten ska förbättra järnvägsunderhållet. Vi driver punktlighetsfrågorna kontinuerligt såväl internt, som gentemot kommunerna, Trafikverket och regering och riksdag.

Vi är medvetna om att många angränsande län har olika former av biljettsamarbeten för att underlätta människors arbetspendling, men det behövs ytterligare åtgärder för att göra det enklare för människor att resa mellan län och i andra län där man är på tillfälligt besök. Därför välkomnar vi förslaget om att införa ett nationellt biljettsystem för kollektivtrafiken. Vi trodde att även Vi resenärer, som Jan-Åke Bosell företräder, arbetade för att göra det enklare för människor att resa kollektivt, men vi har kanske har fel?

Helena Leufstadius, vd Svensk Kollektivtrafik   

Lars Sandberg, Analytiker Svensk Kollektivtrafik

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel
Annons