Annons
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Rekord för Sollenskog i saltöknen

– Hej, det är Bertil! sade en glad en röst med svensk-amerikansk brytning per telefon från andra sidan Atlanten. Jag har varit i saltöknen i Utah och slagit hastighetsrekord med min Saab Monte Carlo. 177 km/ tim är inte så dåligt för en gammal svensk bil!
Bertil Sollenskog, från Busgården på Sollerön, flyttade till USA för 37 år sedan, när efterfrågan på hans motorer blev stort, men han har aldrig släppt kontakten med Sollerön, som han besökte så sent som i midsomras.

Annons

När Bertil Sollenskog fyllde 70 år för fyra år sedan, berättade han i tidningen att han då höll på att renovera en Saab av 1966 års modell, bilen som han nu i augusti, tillsammans med ett team på fem personer, fraktat hela vägen från Chicago, där han bor, till Bonneville Raceway i saltöknen i Utah, en resa som tar två dygn. Detta område är särskilt lämpat för hastighetsrekord med bilar och motorcyklar, eftersom det är så platt.

– Cirka 400 bilar och 100 motorcyklar deltar varje år i en mängd klasser, beroende på ursprung, motor, bränsle, utförande med mera.

Bertils Saab har trimmats hårt, men motorn körs på vanlig bensin med 1,32 procents 2-taktsolja.

– Rekordet för denna klass var tidigare 165 km/tim, berättar Per-Olof Ersson från Falun, som var med i teamet under rekordet, som sattes i ökenhetta med 42-47 grader celsius i skuggan.

Saltöknen ligger på 1250 meters höjd över havet, solen bränner intensivt i tio timmar varje dag och saltet reflekterar ljuset till dubbel styrka. Detta tillsammans med endast elva procents luftfuktighet gör det svårt att ställa in motorn.

– Efter många försök på 158 km/tim med förgasarjusteringar, elfel och motorhaveri, byttes motorn ut, bilnosen sänktes och bränslesystemet uppgraderades. Då kom resultatet.

I