Annons
Vidare till dt.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Region Dalarna rasar mot förslaget om sänkt hastighet på alla 90-vägar utan mitträcke

 
Hastighetssänkningen av 90-vägarna i Dalarna - till 80.
Visa alla artiklar

Trafikverket föreslår nu sänkt hastighet på alla 90-vägar utan mitträcke. Region Dalarna rasar över förslaget. "Vi är upprörda. Detta skulle drabba Dalarna oerhört hårt", säger vice ordförande Sofia Jarl.

Region Dalarnas högsta ledning, direktionen, har förkastat Trafikverkets utredning och förslag om hastighetsanpassningar i landet. Tanken är bland annat att alla vägar med hastigheter över 80 km/h måste ha mitträcken.

– För Dalarnas del skulle det innebära att i princip alla 90-vägar ska hastighetssänkas till 80. Så kan vi inte ha det, säger Sofia Jarl.

Alternativet är att Dalarna via egna länsplanen bygger mitträcken på varenda 90-väg.

– Detta funkar inte. Det skulle kosta oss hundratals miljoner att ordna. Det var exempelvis oerhört dyrt när vi satsade pengar på riksväg 66 söder om Smedjebacken. Det var bara en vägsträcka, säger Sofia Jarl.

Region Dalarna menar att Trafikverkets förslag är undermåligt.

– En slarvig analys. Folk måste kunna ta sig till jobb och studier i rimlig tid. Detta skulle förlänga restiderna avsevärt för många, speciellt för alla de i glesbygd som har långt till jobb eller studier, säger hon.

Trafikverket pekar på att en hastighetssänkning på vägar utan mitträcke skulle rädda liv. Totalt 16 i landet, eller knappt två i region mitt där Dalarna ingår.

– Vi har all förståelse för det. Säkerhet är viktigt. Men detta förslag skulle få för stora konsekvenser i övrigt för län som Dalarna. Vi anser att säkerhetssidan värderats för mycket, säger hon.

Region Dalarna hoppas kunna stoppa förslaget.

– Vi vill stoppa detta. Vi är övertygade om att fler län i vår situation tycker det samma i sina remissvar. Detta måste analyseras bättre, säger Sofia Jarl.

Mats Laggar mats.laggar@mittmedia.se